TY - JOUR
T1 - Den blendede undervisers roller og kompetencer
AU - Christensen, Inger-Marie F.
AU - Kjær, Christopher
AU - Hansen, Pernille Stenkil
PY - 2019
Y1 - 2019
N2 - Denne artikel bidrager med viden om de roller og kompetencer, der er behov for hos undervisere ifm. tilrettelæggelse, gennemførelse og evaluering af effektiv blended learning og forslag til alternative måder at organisere disse opgaver på. Via litteraturstudier identificeres de mest centrale opmærksomhedspunkter og udfordringer for den blendede underviser. Rollegallerier og kompetence-paletter præsenteret i 6 tekster gennemgås og analyseres. Det konkluderes, at der ikke er konsensus i litteraturen om roller, kompetencer og anvendelse af begreber. Samtidig er det underbelyst, hvilke roller og kompetencer, der er nødvendige for at skabe et godt blend. Fokus er oftest, hvad det kræver at varetage online delen af blended learning. Forfatterne præsenterer deres bud på den blendede undervisers roller og kompetencer og konstaterer, at det er en særdeles kompleks opgave at varetage blended learning, og at der stilles store krav til den blendede underviser. Derfor foreslås alternative måder at organisere arbejdet på, nemlig unbundling af underviserrollen, udvikling af ressourcer og tilrettelæggelse af kompetenceudvikling.
AB - Denne artikel bidrager med viden om de roller og kompetencer, der er behov for hos undervisere ifm. tilrettelæggelse, gennemførelse og evaluering af effektiv blended learning og forslag til alternative måder at organisere disse opgaver på. Via litteraturstudier identificeres de mest centrale opmærksomhedspunkter og udfordringer for den blendede underviser. Rollegallerier og kompetence-paletter præsenteret i 6 tekster gennemgås og analyseres. Det konkluderes, at der ikke er konsensus i litteraturen om roller, kompetencer og anvendelse af begreber. Samtidig er det underbelyst, hvilke roller og kompetencer, der er nødvendige for at skabe et godt blend. Fokus er oftest, hvad det kræver at varetage online delen af blended learning. Forfatterne præsenterer deres bud på den blendede undervisers roller og kompetencer og konstaterer, at det er en særdeles kompleks opgave at varetage blended learning, og at der stilles store krav til den blendede underviser. Derfor foreslås alternative måder at organisere arbejdet på, nemlig unbundling af underviserrollen, udvikling af ressourcer og tilrettelæggelse af kompetenceudvikling.
KW - blended learning
KW - underviserroller
KW - kompetencer
KW - videregående uddannelser
U2 - 10.7146/lom.v12i22.116133
DO - 10.7146/lom.v12i22.116133
M3 - Tidsskriftartikel
SN - 1903-248X
VL - 12
JO - Læring og Medier (LOM)
JF - Læring og Medier (LOM)
IS - 22
ER -