Brugervejledninger for ældre: En formidlingsrapport

Research output: Book/anthology/thesis/reportReportCommunication

934 Downloads (Pure)

Abstract

Mange ældre oplever at det er svært at læse brugervejledninger. Spørgsmålet er om der er behov for særlige brugervejledninger til ældre som giver flere forklaringer og for eksempel undgår engelske udtryk – eller om det er tilstrækkeligt at udforme brugervejledningerne efter alment anerkendte principper for gode brugervejledninger?
Disse spørgsmål satte vi os for at undersøge i forskningsprojektet ”Brugervejledninger for ældre” (2009-2011). I Danmark er der ikke tradition for at udforme brugervejledninger specielt til ældre, og det viste sig at der heller ikke findes dansk forskning der specifikt beskæftiger sig med denne problemstilling.
Et af projektets resultater var 23 anbefalinger til retningslinjer (skriveregler) for brugervejledninger til ældre, som præsenteres i denne formidlingsrapport. Retningslinjerne bygger på studier af forskningslitteratur samt på vore egne brugertests med ældre brugere.
Det er forholdsvis nyt herhjemme at udsætte brugervejledninger for tests hvor brugere forsøger at betjene et produkt ved hjælp af vejledningen. Det er ikke desto mindre en effektiv metode til at opdage uhensigtsmæssigheder i vejledningen. I rapporten kan man læse om vore erfaringer fra brugertests af vejledninger med ældre brugere som testpersoner.
Vi kan konstatere at de fleste af forskningslitteraturens anbefalinger vedrørende brugervejledninger for ældre stemmer overens med generelle principper og regler for gode manualer. Derudover er der særlige hensyn man kan tage til ældre brugere ved for eksempel at anvende større skrifttyper og forskellige motiverende og tryghedsskabende elementer i form af forklaringer, feedback-informationer og illustrationer – men det er vores overbevisning at disse hensyn også vil gavne mange yngre brugere.
Vore brugertests med ældre testpersoner tyder dog på at man skal være omhyggelig i sit valg af motiverende og tryghedsskabende elementer, og at man ikke skal implementere dem alle på én gang af den enkle grund at det kan gøre vejledningen for lang, hvilket i sig selv er demotiverende for mange brugere.
Original languageDanish
Number of pages74
ISBN (Electronic)(der er ansøgt om ISBN-nr)
Publication statusPublished - Apr 2012

Cite this

@book{d0f2f1e533cf4c2184bc6914035ae4f4,
title = "Brugervejledninger for {\ae}ldre: En formidlingsrapport",
abstract = "Mange {\ae}ldre oplever at det er sv{\ae}rt at l{\ae}se brugervejledninger. Sp{\o}rgsm{\aa}let er om der er behov for s{\ae}rlige brugervejledninger til {\ae}ldre som giver flere forklaringer og for eksempel undg{\aa}r engelske udtryk – eller om det er tilstr{\ae}kkeligt at udforme brugervejledningerne efter alment anerkendte principper for gode brugervejledninger?Disse sp{\o}rgsm{\aa}l satte vi os for at unders{\o}ge i forskningsprojektet ”Brugervejledninger for {\ae}ldre” (2009-2011). I Danmark er der ikke tradition for at udforme brugervejledninger specielt til {\ae}ldre, og det viste sig at der heller ikke findes dansk forskning der specifikt besk{\ae}ftiger sig med denne problemstilling.Et af projektets resultater var 23 anbefalinger til retningslinjer (skriveregler) for brugervejledninger til {\ae}ldre, som pr{\ae}senteres i denne formidlingsrapport. Retningslinjerne bygger p{\aa} studier af forskningslitteratur samt p{\aa} vore egne brugertests med {\ae}ldre brugere.Det er forholdsvis nyt herhjemme at uds{\ae}tte brugervejledninger for tests hvor brugere fors{\o}ger at betjene et produkt ved hj{\ae}lp af vejledningen. Det er ikke desto mindre en effektiv metode til at opdage uhensigtsm{\ae}ssigheder i vejledningen. I rapporten kan man l{\ae}se om vore erfaringer fra brugertests af vejledninger med {\ae}ldre brugere som testpersoner.Vi kan konstatere at de fleste af forskningslitteraturens anbefalinger vedr{\o}rende brugervejledninger for {\ae}ldre stemmer overens med generelle principper og regler for gode manualer. Derudover er der s{\ae}rlige hensyn man kan tage til {\ae}ldre brugere ved for eksempel at anvende st{\o}rre skrifttyper og forskellige motiverende og tryghedsskabende elementer i form af forklaringer, feedback-informationer og illustrationer – men det er vores overbevisning at disse hensyn ogs{\aa} vil gavne mange yngre brugere.Vore brugertests med {\ae}ldre testpersoner tyder dog p{\aa} at man skal v{\ae}re omhyggelig i sit valg af motiverende og tryghedsskabende elementer, og at man ikke skal implementere dem alle p{\aa} {\'e}n gang af den enkle grund at det kan g{\o}re vejledningen for lang, hvilket i sig selv er demotiverende for mange brugere.",
author = "M{\o}ller, {Margrethe H.} and Ellen Christoffersen and Birthe Toft and Birgitte Norlyk",
year = "2012",
month = "4",
language = "Dansk",

}

Brugervejledninger for ældre : En formidlingsrapport. / Møller, Margrethe H.; Christoffersen, Ellen; Toft, Birthe; Norlyk, Birgitte.

2012. 74 p.

Research output: Book/anthology/thesis/reportReportCommunication

TY - RPRT

T1 - Brugervejledninger for ældre

T2 - En formidlingsrapport

AU - Møller, Margrethe H.

AU - Christoffersen, Ellen

AU - Toft, Birthe

AU - Norlyk, Birgitte

PY - 2012/4

Y1 - 2012/4

N2 - Mange ældre oplever at det er svært at læse brugervejledninger. Spørgsmålet er om der er behov for særlige brugervejledninger til ældre som giver flere forklaringer og for eksempel undgår engelske udtryk – eller om det er tilstrækkeligt at udforme brugervejledningerne efter alment anerkendte principper for gode brugervejledninger?Disse spørgsmål satte vi os for at undersøge i forskningsprojektet ”Brugervejledninger for ældre” (2009-2011). I Danmark er der ikke tradition for at udforme brugervejledninger specielt til ældre, og det viste sig at der heller ikke findes dansk forskning der specifikt beskæftiger sig med denne problemstilling.Et af projektets resultater var 23 anbefalinger til retningslinjer (skriveregler) for brugervejledninger til ældre, som præsenteres i denne formidlingsrapport. Retningslinjerne bygger på studier af forskningslitteratur samt på vore egne brugertests med ældre brugere.Det er forholdsvis nyt herhjemme at udsætte brugervejledninger for tests hvor brugere forsøger at betjene et produkt ved hjælp af vejledningen. Det er ikke desto mindre en effektiv metode til at opdage uhensigtsmæssigheder i vejledningen. I rapporten kan man læse om vore erfaringer fra brugertests af vejledninger med ældre brugere som testpersoner.Vi kan konstatere at de fleste af forskningslitteraturens anbefalinger vedrørende brugervejledninger for ældre stemmer overens med generelle principper og regler for gode manualer. Derudover er der særlige hensyn man kan tage til ældre brugere ved for eksempel at anvende større skrifttyper og forskellige motiverende og tryghedsskabende elementer i form af forklaringer, feedback-informationer og illustrationer – men det er vores overbevisning at disse hensyn også vil gavne mange yngre brugere.Vore brugertests med ældre testpersoner tyder dog på at man skal være omhyggelig i sit valg af motiverende og tryghedsskabende elementer, og at man ikke skal implementere dem alle på én gang af den enkle grund at det kan gøre vejledningen for lang, hvilket i sig selv er demotiverende for mange brugere.

AB - Mange ældre oplever at det er svært at læse brugervejledninger. Spørgsmålet er om der er behov for særlige brugervejledninger til ældre som giver flere forklaringer og for eksempel undgår engelske udtryk – eller om det er tilstrækkeligt at udforme brugervejledningerne efter alment anerkendte principper for gode brugervejledninger?Disse spørgsmål satte vi os for at undersøge i forskningsprojektet ”Brugervejledninger for ældre” (2009-2011). I Danmark er der ikke tradition for at udforme brugervejledninger specielt til ældre, og det viste sig at der heller ikke findes dansk forskning der specifikt beskæftiger sig med denne problemstilling.Et af projektets resultater var 23 anbefalinger til retningslinjer (skriveregler) for brugervejledninger til ældre, som præsenteres i denne formidlingsrapport. Retningslinjerne bygger på studier af forskningslitteratur samt på vore egne brugertests med ældre brugere.Det er forholdsvis nyt herhjemme at udsætte brugervejledninger for tests hvor brugere forsøger at betjene et produkt ved hjælp af vejledningen. Det er ikke desto mindre en effektiv metode til at opdage uhensigtsmæssigheder i vejledningen. I rapporten kan man læse om vore erfaringer fra brugertests af vejledninger med ældre brugere som testpersoner.Vi kan konstatere at de fleste af forskningslitteraturens anbefalinger vedrørende brugervejledninger for ældre stemmer overens med generelle principper og regler for gode manualer. Derudover er der særlige hensyn man kan tage til ældre brugere ved for eksempel at anvende større skrifttyper og forskellige motiverende og tryghedsskabende elementer i form af forklaringer, feedback-informationer og illustrationer – men det er vores overbevisning at disse hensyn også vil gavne mange yngre brugere.Vore brugertests med ældre testpersoner tyder dog på at man skal være omhyggelig i sit valg af motiverende og tryghedsskabende elementer, og at man ikke skal implementere dem alle på én gang af den enkle grund at det kan gøre vejledningen for lang, hvilket i sig selv er demotiverende for mange brugere.

M3 - Rapport

BT - Brugervejledninger for ældre

ER -