Barrierer for det gode ph.d.-forløb og udvikling af et cafétilbud i biblioteket

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Denne artikel formidler et projekt, der blev gennemført i Syddansk Universitetsbibliotek for at udvikle et støttetilbud til ph.d.-studerende. Projektet skulle dels afdække interessen, dels udvikle tilbuddets nærmere form og indhold. En bagvedliggende tanke var, at tilbuddet – for at blive en succes – skulle adressere de barrierer, ph.d.-studerende oplever i deres ph.d.-forløb.
Personlige interviews med ph.d.-studerende pegede på dårlig vejlederrelation, undervisningspres, og manglende kendskab til egen organisation og rettigheder som nogle af de oplevede barrierer. Konsekvenserne var bl.a. oplevede dårlige kompetencer i tidsstyring og informationssøgning, samt, på den psykosociale side, ensomhed, faglig usikkerhed og dårlig trivsel.
På den baggrund har biblioteket udviklet et cafétilbud med det formål at understøtte fagligt og socialt netværk blandt ph.d.-studerende på tværs af fagområder.
Det er forventningen, at projektets metode og resultater kan være til inspiration for andre, der er i berøring med studerende og ph.d.-studerende, f.eks. gennem vejledning eller andre supportfunktioner på videregående uddannelsesinstitutioner.
Original languageDanish
JournalDansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift
Volume13
Issue number25
Pages (from-to)71-90
ISSN1901-5089
Publication statusPublished - 28. Sep 2018

Cite this