Arrangementet som pædagogisk handlingsform. Pædagogers faglighed i skole og SFO

Gro Hellesdatter Jacobsen, Doris Overgaard Larsen, Ole Steen Nielsen

    Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

    80 Downloads (Pure)

    Abstract

    Med skolereformen fra 2014 har pædagoger fået en ny rolle i skolen, hvor de bl.a. varetager ”understøttende undervisning”. Det er dog stadig ikke helt klart, hvad pædagoger kan bidrage med i skolen, og hvordan deres bidrag forholder sig til lærernes. Med denne artikel præsenterer vi, med udgangspunkt i et almenpædagogisk perspektiv, et mere udfoldet bud på, hvad pædagoger kan bidrage med i skolen, og særligt hvordan de kan bidrage til at mindske marginalisering af børn. Vi argumenterer for, at pædagoger frem for at benytte sig af tydeligt instruerede aktiviteter, der minder om lærernes undervisning, med fordel kan benytte sig af arrangementet som en pædagogisk handlingsform, hvor den pædagogiske intention bevidst holdes svag for børnene. Hermed kan pædagoger bruge deres pædagogiske faglighed til at fremme børns medvirken i egne lærings- og dannelsesprocesser samt mindske marginalisering i skole og SFO.
    Original languageDanish
    JournalForskning i Pædagogers Profession og Uddannelse
    Volume4
    Issue number1
    Number of pages14
    ISSN2446-2810
    Publication statusPublished - 2020

    Cite this