Activities per year
Abstract
Exit-tickets er et velkendt formativt vurderingsværktøj, der anvendes på forskellige uddannelsesniveauer for at evaluere studerendes forståelse og give undervisere værdifuld feedback (Brookhart, 2008; Wiliam, 2011). Dette studie undersøger den systematiske brug af exit-tickets i et STEM-didaktik modul på kandidatniveau over tre årgange. Formålet var at indsamle øjeblikkelig feedback fra studerende og fremme deres refleksion over egne læringserfaringer, samt at undersøge overensstemmelsen mellem lektionens indhold og den anvendte didaktiske tilgang.
Gennem en analyse af over 400 exit-tickets viser studiet, at denne metode effektivt fremmer de studerendes didaktiske refleksioner (Kraft et al., 2013). Samtidig understøtter det underviseren i at opretholde sammenhæng mellem indhold og metode i undervisningen, hvilket er i tråd med anbefalede STEM-didaktiske principper (Bybee, 2013). En mulig udfordring er dog forskellene i de studerendes engagement og refleksionsdybde. Dette kræver en nøje udformning og implementering af exit-tickets for at sikre ensartede og anvendelige data. Resultaterne indikerer, at exit-tickets ikke kun fungerer som feedbackværktøj, men også som middel til at udvikle studerendes metakognitive færdigheder i undervisning og underviseres pædagogiske praksis.
Studiet bidrager med indsigt i, hvordan exit-tickets kan implementeres effektivt i universitetspædagogik, særligt inden for STEM-områder og undervisning på naturvidenskab, både som en styrke for de studerendes læring og undervisers praksis. Præsentationen vil omfatte konkrete eksempler på exit-ticket spørgsmål, analyse af studerendes svar, og diskussion af, hvordan resultaterne har påvirket undervisningens udvikling.
Afslutningsvis præsenteres anbefalinger til implementering af exit-tickets som en integreret del af en bredere feedback- og evalueringsramme i universitetsuddannelser. Dette studie bidrager dermed til konferencens tema om læringsmål og bedømmelse i uddannelse ved at demonstrere et praktisk og effektivt værktøj til at forbedre både undervisning og læring i højere uddannelse.
Gennem en analyse af over 400 exit-tickets viser studiet, at denne metode effektivt fremmer de studerendes didaktiske refleksioner (Kraft et al., 2013). Samtidig understøtter det underviseren i at opretholde sammenhæng mellem indhold og metode i undervisningen, hvilket er i tråd med anbefalede STEM-didaktiske principper (Bybee, 2013). En mulig udfordring er dog forskellene i de studerendes engagement og refleksionsdybde. Dette kræver en nøje udformning og implementering af exit-tickets for at sikre ensartede og anvendelige data. Resultaterne indikerer, at exit-tickets ikke kun fungerer som feedbackværktøj, men også som middel til at udvikle studerendes metakognitive færdigheder i undervisning og underviseres pædagogiske praksis.
Studiet bidrager med indsigt i, hvordan exit-tickets kan implementeres effektivt i universitetspædagogik, særligt inden for STEM-områder og undervisning på naturvidenskab, både som en styrke for de studerendes læring og undervisers praksis. Præsentationen vil omfatte konkrete eksempler på exit-ticket spørgsmål, analyse af studerendes svar, og diskussion af, hvordan resultaterne har påvirket undervisningens udvikling.
Afslutningsvis præsenteres anbefalinger til implementering af exit-tickets som en integreret del af en bredere feedback- og evalueringsramme i universitetsuddannelser. Dette studie bidrager dermed til konferencens tema om læringsmål og bedømmelse i uddannelse ved at demonstrere et praktisk og effektivt værktøj til at forbedre både undervisning og læring i højere uddannelse.
Original language | Danish |
---|---|
Publication date | 21. May 2025 |
Publication status | Published - 21. May 2025 |
Event | DUN Konferencen 2025: Læringsmål & Bedømmelse - Comwell Kolding, Kolding, Denmark Duration: 21. May 2025 → 22. May 2025 https://www.tilmeld.dk/dunkonferencen2025/conference |
Conference
Conference | DUN Konferencen 2025 |
---|---|
Location | Comwell Kolding |
Country/Territory | Denmark |
City | Kolding |
Period | 21/05/2025 → 22/05/2025 |
Internet address |
Related activities
- 1 Conference presentations
-
Anvendelse af Exit-Tickets i STEM-Didaktik: Et Værktøj til Refleksion og Pædagogisk Udvikling
Borch, K. B. (Speaker), Svendsen, M. W. H. (Speaker), Larsen, D. M. (Co-author) & Balslev, G. M. (Co-author)
31. May 2021Activity: Talks and presentations › Conference presentations
File