Anvendelse af Exit-Tickets i STEM-Didaktik: Et Værktøj til Refleksion og Pædagogisk Udvikling

Research output: Contribution to conference without publisher/journalConference abstract for conferenceResearchpeer-review

Abstract

Exit-tickets er et velkendt formativt vurderingsværktøj, der anvendes på forskellige uddannelsesniveauer for at evaluere studerendes forståelse og give undervisere værdifuld feedback (Brookhart, 2008; Wiliam, 2011). Dette studie undersøger den systematiske brug af exit-tickets i et STEM-didaktik modul på kandidatniveau over tre årgange. Formålet var at indsamle øjeblikkelig feedback fra studerende og fremme deres refleksion over egne læringserfaringer, samt at undersøge overensstemmelsen mellem lektionens indhold og den anvendte didaktiske tilgang.
Gennem en analyse af over 400 exit-tickets viser studiet, at denne metode effektivt fremmer de studerendes didaktiske refleksioner (Kraft et al., 2013). Samtidig understøtter det underviseren i at opretholde sammenhæng mellem indhold og metode i undervisningen, hvilket er i tråd med anbefalede STEM-didaktiske principper (Bybee, 2013). En mulig udfordring er dog forskellene i de studerendes engagement og refleksionsdybde. Dette kræver en nøje udformning og implementering af exit-tickets for at sikre ensartede og anvendelige data. Resultaterne indikerer, at exit-tickets ikke kun fungerer som feedbackværktøj, men også som middel til at udvikle studerendes metakognitive færdigheder i undervisning og underviseres pædagogiske praksis.
Studiet bidrager med indsigt i, hvordan exit-tickets kan implementeres effektivt i universitetspædagogik, særligt inden for STEM-områder og undervisning på naturvidenskab, både som en styrke for de studerendes læring og undervisers praksis. Præsentationen vil omfatte konkrete eksempler på exit-ticket spørgsmål, analyse af studerendes svar, og diskussion af, hvordan resultaterne har påvirket undervisningens udvikling.
Afslutningsvis præsenteres anbefalinger til implementering af exit-tickets som en integreret del af en bredere feedback- og evalueringsramme i universitetsuddannelser. Dette studie bidrager dermed til konferencens tema om læringsmål og bedømmelse i uddannelse ved at demonstrere et praktisk og effektivt værktøj til at forbedre både undervisning og læring i højere uddannelse.
Original languageDanish
Publication date21. May 2025
Publication statusPublished - 21. May 2025
EventDUN Konferencen 2025: Læringsmål & Bedømmelse - Comwell Kolding, Kolding, Denmark
Duration: 21. May 202522. May 2025
https://www.tilmeld.dk/dunkonferencen2025/conference

Conference

ConferenceDUN Konferencen 2025
LocationComwell Kolding
Country/TerritoryDenmark
CityKolding
Period21/05/202522/05/2025
Internet address

Cite this