Almendannelsens specificitet og realitet i STX-gymnasiet – Empirisk dannelsesforskning i krydsfeltet mellem didaktiske normativiteter

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearch

Abstract

I denne artikel diskuteres med systemteorien som ramme, hvordan formålet og sigtet med empirisk dannelsesforskning kan forstås. Indledningsvis præsenteres en model med fire punkter for iagttagelse af dannelse, der orienterer sig mod dannelse som semantiske og operative normativiteter i henholdsvis det videnskabelige system og uddannelsessystemet. Herefter gennemføres en empirisk analyse af begrebet om almendannelse i det danske STX-gymnasium ud fra læreplaner for henholdsvis ma tematik, samfundsfag og dansk (semantisk niveau) og et fokusgruppeinterview med gymnasielærere i de tre fag fra et gymnasium (operativt niveau). Afslutningsvis diskuterer artiklen med udgangspunkt i analysen, hvordan en sådan empirisk dannelsesforskning åbner mulighed for at udfordre forskere, lærere og andre interessenter til at være opmærksomme på det uundgåeligt normative og på en række af normativiteter i arbejdet med uddannelse og undervisning.
Original languageDanish
Title of host publicationEmpirisk dannelsesforskning : Mellem teori, empiri og praksis
EditorsAlexander von Oettingen
Number of pages33
PublisherHans Reitzels Forlag
Publication dateMar 2018
ISBN (Print)9788741270968
Publication statusPublished - Mar 2018

Cite this