The embodiment of eSports: On physical exercise in virtual spaces

Project: Research

Project Details

Description

A PhD project investigating the embodied involvement for elite eSports playsers - in CS:GO and LoL. The project integrates qualitative data - observing and interviewing eSports players and phenomenological analyses.

Key findings

The project specifically elucidate on the embodied expertise and the intercorporeality at stake when acting and interacting via avatars in the virtual worlds of the the eSports - CS:GO and LoL.

Layman's description

Mennesket er et kropsligt væsen – selv når det sidder ned. Vi erfarer og strukturerer verden omkring os igennem ikke bare vore sanser, men også især igennem vores handlings- og bevægelsesrammer. Indsigten i den tætte forbindelse mellem perception og kropslighed – eller kropsbevidsthed – har henover de sidste årtier haft stor indflydelse på idræts- og sportsforskningen.
Med kropsbevidsthedens relevans indenfor idræts- og sportsforskningen, vender dette projekt blikket mod det eksplosivt voksende fænomen E-sport i forsøget på at forstå E-sportsudøveres kropslige involvering eller engagement i E-sportens virtuelle verdener. Begrebet ’E-sport’ betegner her professionel konkurrenceudøvelse indenfor forskellige computerspil, der ofte er designet med henblik på netop professionelle turneringer. Fra E-sportsudøveres synspunkt, udleves E-sportens mange spil ikke i et kropsbevidsthedsmæssigt vakuum, men involverer kropslig manipulation af hardware, veludviklede reaktionsevner, strategisk tænkning, et tæt samspil mellem teori og praksis samt mange former for social kognition.
Ved at indsamle og behandle data erhvervet fra interviews med både dygtige formidlere af E-sport såvel som et udvalg af tidens bedste E-sportstalenter i verden, afdækker dette projekt på kropsfænomenologisk vis den kropslige involvering forbundet til udøvelse af E-sport for således at udbygge og forfine vort syn på kroppen som et grundlag for hvor perception af verden – også i virtuelle rammer.
Short titleThe embodiment of eSports
StatusActive
Effective start/end date01/09/201701/04/2021