Samskabende pædagoger i overgangen fra børnehave til skole

Project: Research

Project Details

Description

Der er i stigende grad fokus på overgange mellem børnehave og skole, og mange kommuner gør forsøg med alternativer til april/maj-start i SFO. Fx rullende skolestart, semestervis skolestart, eller en glidende overgang til skolestart i august vha. samskabende pædagoger, der både ansættes i dagtilbud og skole.

Formål
Formålet med dette forskningsprojekt er at undersøge sådanne forskellige "alternative" modeller for overgange, hvor pædagogerne har en central rolle, og hvor fokus med afsæt i et børneperspektiv dels er på at skabe en børneparat skole og dels skoleparate børn.
StatusFinished
Effective start/end date01/08/201730/04/2019

Related Research Output

  • 2 Report
  • 1 Book chapter
  • 1 Journal article
  • 1 Contribution to newspaper - Comment/debate

Forskydning af problematikker: om børns overgang fra børnehave til skole

Stanek, A. H., 6. Aug 2020, In : Psyke & Logos. 41, 1, p. 39-57

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Børneparat skole & skoleparate børn? Fokus på overgangspædagogik

Stanek, A. H. & Vendelbo, S. H., 2019, BUPL. 48 p.

Research output: Monograph/anthology/thesis/reportReportResearch

Open Access
File
74 Downloads (Pure)

Communities of children in the transition from kindergarten to school

Stanek, A. H., 2019, Listening to children’s advice about starting school and school age care. Dockett, S., Einarsdóttir, J. & Perry, R. (eds.). 1. ed. London: Routledge, (Towards an Ethical Praxis in Early Childhood: From Research into Practice).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

  • Related Press / Media

    Skolen starter laenge for forste skoledag

    Anja Hvidtfeldt Stanek

    17/06/2019

    1 Media contribution

    Press/Media: Press / Media

    Her finder du debatter om børnehaveklassen på Folkemødet

    Anja Hvidtfeldt Stanek

    11/06/2019

    1 Media contribution

    Press/Media: Press / Media