Personal profile

Research areas

Dorte Moeskær Larsen er lektor i matematikdidaktik ved Center for STEM Uddannelsesforskning – FNUG, på Institut for Matematik og Datalogi, Syddansk Universitet. Hun har stor ekspertise inden for matematikdidaktik og STEM, særligt med henblik på at fremme en undersøgelsesbaseret matematikundervisning, der bygger på nysgerrighed og tværfaglighed.

Dorte har en bred forskningsprofil indenfor matematikdidaktik, med særligt fokus på udvikling og vurdering af matematisk ræsonnementskompetence, matematik i STEM-uddannelse, scenariebaseret didaktik, lærerudvikling, undervisningsmaterialer og implementering af forskningsresultater i didaktik på både skole- og universitetsniveau.

Hun har en ph.d. i matematikundervisning fra Syddansk Universitet, hvor hun undersøgte innovative undervisningsmetoder og de kognitive processer involveret i at lære at ræsonnere i matematik i grundskolen. Derudover har hun flere års hands-on erfaring med undervisning som tidligere folkeskolelærer, og har i en årrække arbejdet som lektor i anvendt forskning i pædagogik og samfund på UCL.

Som projektleder på LabSTEM projektet, har Dorte arbejdet med at integrere STEM-uddannelserne i klasserummet gennem adaptive, tværfaglige og engagerende undervisningsforløb. Initiativet skulle være med til at fremme elevers tekniske færdigheder, nysgerrighed og problemløsningsevner. Dette arbejde forsætter hun i rollen som projektleder på LabSTEM+, hvor fokus er på at højne kvaliteten af undervisningen i matematik og naturfag.

Ud over ved sin forskning ved FNUG, benytter Dorte også sin omfattende viden i rollen som leder af ekspertgruppen for grundskoler i Nationalt Center for Udvikling af Matematikundervisning (NCUM), og som medlem af redaktionsudvalget for tidsskriftet MONA – Matematik- og Naturfagsdidaktik.

Fingerprint

Dive into the research topics where Dorte Moeskær Larsen is active. These topic labels come from the works of this person. Together they form a unique fingerprint.
  • 1 Similar Researchers

Collaborations and top research areas from the last five years

Recent external collaboration on country/territory level. Dive into details by clicking on the dots or