MM102. Matematik som undervisningsfag

Teaching

Description

Formål
Kurset har til formål at give principper og kompetencer som sætter den masterstuderende i stand til at omsætte sin akademiske viden i tilrettelæggelse af gymnasieundervisning i matematik så den er matematisk velfunderet, sammenhængende og perspektiveret/-ende.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
Give kompetence til at tilrettelægge matematikundervisning i en faglig progression
Give færdigheder i inddragelse af hjælpemidler og opsøgning af resurser og design af opgaver.
Give viden om matematiks indplacering på langs i uddannelserne
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evne til at:

Analysere et matematisk emne med henblik på afgrænsning af det faglige område, afdækning af faglige sammenhænge og forudsætninger samt fokusering af faglige pointer.
Anvende principper for strategisk planlægning vedrørende brug af digitale og ikke-digitale værktøjer.
Foretage logisk udpakning og devolution af matematiske resultater med henblik på læring.
Forholde sig matematisk kritisk til (andres) UV-materiale (lærebøger, opgavesamlinger, …)
Udforme spørgsmål og opgaver som bygger på ovenstående.
Period01/09/202312/01/2024
Target groupFurther
ECTS credits5,0 ECTS