Description
Dette kursus sigter mod at give den studerende viden om, færdigheder og kompetencer til at forstå, beskrive, understøtte og skabe grundlaget for innovation med primært fokus på produktinnovation. Den studerende skal kunne anvende teoretiske begreber og modeller til at sætte et givet produktudviklingsprojekt ind i en markeds- og ledelsesmæssig kontekst samt anvise mulige veje til markeds- og værdiskabelse.Introduktion til de grundlæggende Erhvervsøkonomiske begreber relevant for innovation
* Innovation – som proces, som praksis, som ledelsesobjekt
* Virksomhed og Marked
* Teknologi og Produkt
* Pris, omkostninger, forretningsmodel
Innovationsbegreber
* Stage-gate modellen i et innovationsperspektiv!
* Produktudvikling – som del af innovation
* Sideløbende/integreret fokus på produkt, marked, virksomhed
* Innovationstyper – produkt, proces, organisation, indpakning, marked, paradigme
* Inkrementel vs. radikal innovation
* Kilder til innovation
* Kunder, interessenter, brugere
* Markedstendenser, partnerskaber osv.
Definere innovationsbehov – hvilke kræver innovation?
* Innovationsstrategi eller markedsbehov (push vs. Pull)
* Grundlæggende markedsanalyse baseret på sekundære kilder (tilpasset projektet), indhentning af data til brug for segmentering og simpel dataanalyse.
* Anvendelse af data til segmentering og beskrivelse af markedet
* Unique selling points
* Identifikation af innovationsbehov