Description
IndholdMålet med modulet er at sætte den studerende i stand til at arbejde med produktudvikling i et bruger og forbruger orienteret perspektiv, samtidigt med en øget teknisk indsigt i udvalgte ingeniørfaglige fag.
Industrielt Design
Kurset i Industrielt design sigter imod at den studerende skal kunne anvende og facilitere industrielt design i en udviklingsproces, primært i et samarbejde med en professionel industriel designer, eventuelt også som den udførende.
Den studerende lærer at facilitere en kreativ workshop, men møder også design teori, får kendskab til designprocesser og arbejder bl.a. med antropologiske metoder til dataindsamling, som grundlag for et design. Det industrielle design fag er traditionelt tæt knyttet til håndværksfaglige metoder, som den studerende her, ligeledes kommer til at arbejde med i udformning af et produkt.
Slutteligt er visuel kommunikation et væsentligt redskab for en designer, så der vil også blive undervist i grafiske virkemidler, med henblik på netop at højne den studerendes formidlingsevner.
Forbrugeradfærd og Markedsanalyse
Formålet med kurset er at give den studerende viden og kompetencer til at forstå forbrugeres adfærd på markedet og viden og færdigheder til at indsamle og behandle kvalitative primære data og sekundære kvantitative data fra eksisterende databaser. Kurset giver indsigter i helt grundlæggende forståelser for de sociologiske og psykologiske faktorer, der er styrende for forskelle og ligheder i forbrugsvaner og disses relevans for produktudvikling og innovation.
•En grundlæggende forståelse af forbrugerkulturens grundlæggende træk og de markedsmæssige omgivelser, der karakteriserer den.
•Forbrugernes beslutningsprocesser, herunder holdningsdannelse, informationsbehandling og beslutningstagning.
•Forbrugerne som medlemmer af sociale grupper, herunder klasse og indkomstforhold, familiestruktur samt sociale medier.
•Vigtighed og relevans af kvalitative analysemetoder for produktudvikling og innovation.
•Formulering af et relevant forskningsspørgsmål baseret på forbrugeradfærd.
•Introduktion til kvalitative dataindsamlingsteknikker og -metoder som fx:
- Interviews
- Casestudier
- Fokusgrupper