Vi gider ikke negative valgkampagner - mod vores egen blok

Press/Media: Press / Media

Description

Modstandere: Selv om valgkampen kun er en uge gammel, har vi allerede set flere negative kampager. Forskning viser, at folk siger, at de ikke bryder sig om kampagneformen, men kritikken forstummer, hvis kampagnen rammer modstanderne. Tilfældigt var det ikke, da Helle Thorning-Schmidt i søndagens tv-duel mod Lars Løkke Rasmussen angreb hans tal med en udtalelse om, at der vist var »gået Panorama i den«. ... Er næppe blevet værreUndersøgelser fra både Københavns Universitet og Syddansk Universitet (SDU) slår fast, at partierne ikke sender flere negative kampagner ud, men medierne går mere op i dem. ... Christian Elmelund-Præstekær fra SDU begyndte i 2007 at forske i negative kampagner. ... Men der går en grænse: »Man vil ikke acceptere, hvis politikerne går ud og kritiserer deres modstander for personlige forhold: utroskab, alkoholmisbrug og så videre,« forklarer Rasmus Tue Pedersen. ... Generelt siger folk, at de ikke bryder sig om negative kampagner. ... Det, der betyder noget, er selvfølgelig, hvilken blok man selv tilhører,« siger Rasmus Tue Pedersen og føjer til: »Hvis man skal bruge et ligefremt udtryk, så er der et vist element af hykleri, både hos vælgerne og politikerne.« Ifølge Rasmus Tue Pedersen er der ikke forskningsresultater, der peger på, at de negative kampagner skader den demokratiske debat, og Danmark har fortsat høje stemmetal. Professor Kasper Møller Hansen, Københavns Universitet, er på samme linje, men påpeger dog, at det fald, der har været registreret i tilliden til politikerne, delvist kan skyldes, at de i medierne ofte taler hinanden ned. ... Christian Elmelund-Præstekær, forsker i negative kampagner, Syddansk Universitet.
Period3. Jun 2015

Media coverage

1

Media coverage

  • TitleVi gider ikke negative valgkampagner - mod vores egen blok
    Media name/outletJyllands-Posten
    Date03/06/2015
    Producer/AuthorMADS BONDE BROBERG
    PersonsChristian Elmelund-Præstekær