Almendannelse er tilbage i centrum efter hård kritik

    Press/Media: Press / Media

    Description

    Hård kritik af det manglende fokus på almendannelse i regeringens gymnasieudspil har sat sit positive præg på reformen, siger elever, lærere og ekspert. Mere karakterræs i folkeskolen og færre valgmuligheder risikerer dog stadig at gå ud over almendannelsen Der er mindre fokus på målstyring via anvendelige kompetencer i den endelig reform af gymnasieuddannelserne, end Vregeringen lagde op til. ... Også Dion Rüsselbæk Hansen, der er lektor med speciale i gymnasieuddannelserne på Syddansk Universitet, mener, at almendannelsen har fået langt mere plads i det brede forlig om gymnasiereformen, der dog er blevet en rodet affære. ... Det er meget unge børn, som skal tage test og have karakterer, og det får konsekvenser for deres fremtid, så det kommer til at præge børns og unges hverdag,« siger Anette Nordstrøm Hansen. ... Den forholder både lærere, elever og Dion Rüsselbæk Hansen sig kritisk til: »En del af de unge er slet ikke modne nok til at vide, hvad de vil som 15-16-årige, så der er stadig meget accelererende konkurrencestatslogik i reformen: Vi har ikke tid til at vente eller råd til, at de unge vælger forkert.«. lila@information.dk Der er stadig meget accelererende konkurrencestatslogik i reformen Dion Rüsselbæk Hansen Lektor på Syddansk Universitet.
    Period7. Jun 2016

    Media coverage

    1

    Media coverage

    • TitleAlmendannelse er tilbage i centrum efter hård kritik
      Media name/outletInformation
      Date07/06/2016
      Producer/AuthorLise Richter
      PersonsDion Rüsselbæk Hansen