The trademark as symbol of culture: Werkbund as think tank for industrial culture

Munch, A. V. (Lecturer)

Activity: Talks and presentationsTalks and presentations in private or public companies

Description

I oktober 1907 gik tyske fabrikanter, kunstnere og politikere ind i et tæt samarbejde om at give form og værdighed til den nye, moderne kultur. Det var en bred, idealistisk kulturvision, der gik fra at forskønne fabrikker, arbejderboliger, produkter og reklamer til overveje disse former som tidens kultursymboler, en længe savnet, fælles identitet. Initiativet skulle naturligvis også styrke Tyskland på verdensmarkedet, men det skulle ske ved at skabe produkter og varemærker, der hang harmonisk sammen med det nye liv. Werkbund kritiske diskussioner om kunst og kapital kaster lys på nutidens branding og vækker en historisk interesse for, om ideerne vandt gehør i Danmark.


Emneord: Branding, Deutsche Werkbund, kreative alliancer
Period20. Sep 2007
Event titleIndustrikulturens symboler. Om industriens visuelle identitet og kulturvisionen bag Werkbund: null
Event typeConference
LocationMøntergaarden, Odense Bys Museer