"Where love is a game you can win"

Publikation: Kapitel i bog/rapport/konference-proceedingKapitel i bogForskningpeer review

Abstract

Dette kapitel kigger på digitalt medieret kærlighed i form af Otome spil, en japansk datingsubgenre målrettet kvinder, hvor spilmekanikken handler om at få en af flere tilgængelige attraktive mænd til at blive forelsket i spillerens karakter. Kapitlet er baseret på en æstetisk analyse af Otome spil i kombination med et kvalitativt studie af deres reception, baseret på en række interviews med kvindelige spillere i forskellige aldre (fra teenagere til kvinder i halvtredserne). Analysen afslører kulturelle spændinger i forhold til digitale underholdningsformer målrettet kvinder og den måde, som spillere selv reflekterer over deres egne forventninger til kærlighed og kvindelighed. Virtuelle Otome-spil viser sig at tilfredsstille kvindernes længsel efter kropslige begær og et ønske om at frigøre sig fra deres nuværende roller i samfundet. Computerspil bliver værktøjer til at forestille sig det potentiale, der ligger i, at virkeligheden kan være anderledes.
Bidragets oversatte titelOtome games: Where Love is a game you can win
OriginalsprogDansk
TitelDigitale liv : brugere, platforme og selvfremstillinge
RedaktørerRikke Andreassen, Rasmus Rex Pedersen, Connie Svabo
Antal sider24
UdgivelsesstedFrederiksberg
ForlagSamfundslitteratur
Publikationsdato27. nov. 2020
Sider95-119
Kapitel4
ISBN (Trykt)9788778675385, 9788778675453
ISBN (Elektronisk)9788778675392
StatusUdgivet - 27. nov. 2020
Udgivet eksterntJa

Citationsformater