“We Shall Fight on the Beaches” - Contemporary British Film and the Mobilisation of National Sentiment

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Abstract

Med udgangspunkt i en registrering af en undertone af nostalgisk længsel efter ’gode gamle dage’ i nyere britiske periode-film og TV-serier fremlæses i artiklen en nationalkonservativ og pr. implikation anti-europæisk og EU-skeptisk dagsorden i skildringen af Winston Churchill i Joe Wrights biopic, Darkest Hour (2017), og der trækkes tråde til den bevidste og systematiske manipulation af vælgerne ved Brexit-afstemningen i juni 2016.
OriginalsprogEngelsk
TidsskriftAnglo Files
Vol/bind192
Udgave nummer2
Sider (fra-til)51-55
Antal sider5
ISSN1395-881X
StatusUdgivet - 2019

Emneord

  • britisk nationalfølelse, national identitet,, britisk film, periodefilm, Winston Churchill, Brexit, Joe Wright, Darkest Hour

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om '“We Shall Fight on the Beaches” - Contemporary British Film and the Mobilisation of National Sentiment'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.

Citationsformater