Vil ph.d.-studerende gå på café… i biblioteket? Og hvad skulle de få ud af det?

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPosterForskningpeer review

64 Downloads (Pure)

Resumé

Omkring hver femte af alle ph.d.-studerende opgiver ph.d.-studiet. Trods mange initiativer rundt om på universiteterne er der fortsat betydeligt frafald. Også APV’er viser, at ph.d.-studerende ofte føler sig ensomme og er i dårlig trivsel. Dette projekt undersøger Syddansk Universitetsbiblioteks mulighed for at understøtte ph.d.-forløbet gennem en café-aktivitet. Selvoplevede barrierer for det gode ph.d.-forløb og interessen for en ’ph.d.-café’ er afdækket gennem semistrukturerede personlige interviews med ph.d.-studerende ved Humaniora, Samfundsvidenskab og Teknik. Resultaterne viser stor interesse og opbakning til biblioteket som ’neutral vært’ for et fagligt og socialt netværk på tværs af fakulteter og fagligheder. Ph.d.-caféen kan især understøtte ph.d.-studerende i starten af ph.d.-forløbet, men har også en klar funktion senere f.eks. ved at give mulighed for peer-to-peer formidling, præsentationstræning og karriereafklaring.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato22. sep. 2016
Antal sider1
StatusUdgivet - 22. sep. 2016
BegivenhedDanske Fag-, Forsknings- og Uddannelsesbiblioteker: Årsmøde 2016 - Odense, Danmark
Varighed: 22. sep. 201623. sep. 2016

Konference

KonferenceDanske Fag-, Forsknings- og Uddannelsesbiblioteker: Årsmøde 2016
LandDanmark
ByOdense
Periode22/09/201623/09/2016

Emneord

  • biblioteksvæsen ; biblioteker ; kompetenceudvikling ; publikumsbetjening ; biblioteksbetjening ; brugerundervisning ; undervisning ; kompetencer
  • forskningsintegritet
  • Forskerservice

Citer dette

Bredahl, L., Jacobsen, K. A., & Husen, K. J. (2016). Vil ph.d.-studerende gå på café… i biblioteket? Og hvad skulle de få ud af det?. Poster session præsenteret på Danske Fag-, Forsknings- og Uddannelsesbiblioteker: Årsmøde 2016, Odense, Danmark.
Bredahl, Lone ; Jacobsen, Katrine Astrup ; Husen, Kamilla Jensen. / Vil ph.d.-studerende gå på café… i biblioteket? Og hvad skulle de få ud af det?. Poster session præsenteret på Danske Fag-, Forsknings- og Uddannelsesbiblioteker: Årsmøde 2016, Odense, Danmark.1 s.
@conference{0c6a724d092f426fa60655ee7e8be55d,
title = "Vil ph.d.-studerende g{\aa} p{\aa} caf{\'e}… i biblioteket? Og hvad skulle de f{\aa} ud af det?",
abstract = "Omkring hver femte af alle ph.d.-studerende opgiver ph.d.-studiet. Trods mange initiativer rundt om p{\aa} universiteterne er der fortsat betydeligt frafald. Ogs{\aa} APV’er viser, at ph.d.-studerende ofte f{\o}ler sig ensomme og er i d{\aa}rlig trivsel. Dette projekt unders{\o}ger Syddansk Universitetsbiblioteks mulighed for at underst{\o}tte ph.d.-forl{\o}bet gennem en caf{\'e}-aktivitet. Selvoplevede barrierer for det gode ph.d.-forl{\o}b og interessen for en ’ph.d.-caf{\'e}’ er afd{\ae}kket gennem semistrukturerede personlige interviews med ph.d.-studerende ved Humaniora, Samfundsvidenskab og Teknik. Resultaterne viser stor interesse og opbakning til biblioteket som ’neutral v{\ae}rt’ for et fagligt og socialt netv{\ae}rk p{\aa} tv{\ae}rs af fakulteter og fagligheder. Ph.d.-caf{\'e}en kan is{\ae}r underst{\o}tte ph.d.-studerende i starten af ph.d.-forl{\o}bet, men har ogs{\aa} en klar funktion senere f.eks. ved at give mulighed for peer-to-peer formidling, pr{\ae}sentationstr{\ae}ning og karriereafklaring.",
keywords = "biblioteksv{\ae}sen ; biblioteker ; kompetenceudvikling ; publikumsbetjening ; biblioteksbetjening ; brugerundervisning ; undervisning ; kompetencer, forskningsintegritet, Forskerservice",
author = "Lone Bredahl and Jacobsen, {Katrine Astrup} and Husen, {Kamilla Jensen}",
year = "2016",
month = "9",
day = "22",
language = "Dansk",
note = "Danske Fag-, Forsknings- og Uddannelsesbiblioteker: {\AA}rsm{\o}de 2016, DFFU {\AA}rsm{\o}de ; Conference date: 22-09-2016 Through 23-09-2016",

}

Bredahl, L, Jacobsen, KA & Husen, KJ 2016, 'Vil ph.d.-studerende gå på café… i biblioteket? Og hvad skulle de få ud af det?' Danske Fag-, Forsknings- og Uddannelsesbiblioteker: Årsmøde 2016, Odense, Danmark, 22/09/2016 - 23/09/2016, .

Vil ph.d.-studerende gå på café… i biblioteket? Og hvad skulle de få ud af det? / Bredahl, Lone; Jacobsen, Katrine Astrup; Husen, Kamilla Jensen.

2016. Poster session præsenteret på Danske Fag-, Forsknings- og Uddannelsesbiblioteker: Årsmøde 2016, Odense, Danmark.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPosterForskningpeer review

TY - CONF

T1 - Vil ph.d.-studerende gå på café… i biblioteket? Og hvad skulle de få ud af det?

AU - Bredahl, Lone

AU - Jacobsen, Katrine Astrup

AU - Husen, Kamilla Jensen

PY - 2016/9/22

Y1 - 2016/9/22

N2 - Omkring hver femte af alle ph.d.-studerende opgiver ph.d.-studiet. Trods mange initiativer rundt om på universiteterne er der fortsat betydeligt frafald. Også APV’er viser, at ph.d.-studerende ofte føler sig ensomme og er i dårlig trivsel. Dette projekt undersøger Syddansk Universitetsbiblioteks mulighed for at understøtte ph.d.-forløbet gennem en café-aktivitet. Selvoplevede barrierer for det gode ph.d.-forløb og interessen for en ’ph.d.-café’ er afdækket gennem semistrukturerede personlige interviews med ph.d.-studerende ved Humaniora, Samfundsvidenskab og Teknik. Resultaterne viser stor interesse og opbakning til biblioteket som ’neutral vært’ for et fagligt og socialt netværk på tværs af fakulteter og fagligheder. Ph.d.-caféen kan især understøtte ph.d.-studerende i starten af ph.d.-forløbet, men har også en klar funktion senere f.eks. ved at give mulighed for peer-to-peer formidling, præsentationstræning og karriereafklaring.

AB - Omkring hver femte af alle ph.d.-studerende opgiver ph.d.-studiet. Trods mange initiativer rundt om på universiteterne er der fortsat betydeligt frafald. Også APV’er viser, at ph.d.-studerende ofte føler sig ensomme og er i dårlig trivsel. Dette projekt undersøger Syddansk Universitetsbiblioteks mulighed for at understøtte ph.d.-forløbet gennem en café-aktivitet. Selvoplevede barrierer for det gode ph.d.-forløb og interessen for en ’ph.d.-café’ er afdækket gennem semistrukturerede personlige interviews med ph.d.-studerende ved Humaniora, Samfundsvidenskab og Teknik. Resultaterne viser stor interesse og opbakning til biblioteket som ’neutral vært’ for et fagligt og socialt netværk på tværs af fakulteter og fagligheder. Ph.d.-caféen kan især understøtte ph.d.-studerende i starten af ph.d.-forløbet, men har også en klar funktion senere f.eks. ved at give mulighed for peer-to-peer formidling, præsentationstræning og karriereafklaring.

KW - biblioteksvæsen ; biblioteker ; kompetenceudvikling ; publikumsbetjening ; biblioteksbetjening ; brugerundervisning ; undervisning ; kompetencer

KW - forskningsintegritet

KW - Forskerservice

M3 - Poster

ER -

Bredahl L, Jacobsen KA, Husen KJ. Vil ph.d.-studerende gå på café… i biblioteket? Og hvad skulle de få ud af det?. 2016. Poster session præsenteret på Danske Fag-, Forsknings- og Uddannelsesbiblioteker: Årsmøde 2016, Odense, Danmark.