Vil ph.d.-studerende gå på café… i biblioteket? Og hvad skulle de få ud af det?

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPosterForskningpeer review

75 Downloads (Pure)

Abstrakt

Omkring hver femte af alle ph.d.-studerende opgiver ph.d.-studiet. Trods mange initiativer rundt om på universiteterne er der fortsat betydeligt frafald. Også APV’er viser, at ph.d.-studerende ofte føler sig ensomme og er i dårlig trivsel. Dette projekt undersøger Syddansk Universitetsbiblioteks mulighed for at understøtte ph.d.-forløbet gennem en café-aktivitet. Selvoplevede barrierer for det gode ph.d.-forløb og interessen for en ’ph.d.-café’ er afdækket gennem semistrukturerede personlige interviews med ph.d.-studerende ved Humaniora, Samfundsvidenskab og Teknik. Resultaterne viser stor interesse og opbakning til biblioteket som ’neutral vært’ for et fagligt og socialt netværk på tværs af fakulteter og fagligheder. Ph.d.-caféen kan især understøtte ph.d.-studerende i starten af ph.d.-forløbet, men har også en klar funktion senere f.eks. ved at give mulighed for peer-to-peer formidling, præsentationstræning og karriereafklaring.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato22. sep. 2016
Antal sider1
StatusUdgivet - 22. sep. 2016
BegivenhedDanske Fag-, Forsknings- og Uddannelsesbiblioteker: Årsmøde 2016 - Odense, Danmark
Varighed: 22. sep. 201623. sep. 2016

Konference

KonferenceDanske Fag-, Forsknings- og Uddannelsesbiblioteker: Årsmøde 2016
LandDanmark
ByOdense
Periode22/09/201623/09/2016

Emneord

  • biblioteksvæsen ; biblioteker ; kompetenceudvikling ; publikumsbetjening ; biblioteksbetjening ; brugerundervisning ; undervisning ; kompetencer
  • forskningsintegritet
  • Forskerservice

Citationsformater