Velfærdsmodeller: - om konkurrerende velfærdsmodeller og nye dilemmaer for de professionelle

Publikation: Kapitel i bog/rapport/konference-proceedingKapitel i bogForskning

Abstrakt

Denne artikel handler om nogle af dilemmaer, som de velfærdsprofessionelle inden for uddannelse, sundhed og socialt arbejde konfronteres med ved overgangen fra den klassiske, nordiske velfærdsstatsmodel til den særlige velfærdsorganisering, der er blevet benævnt ”konkurrencestaten”. De professionelle stilles over for konkurrerende krav med hensyn til, hvilke arbejdsopgaver, de skal prioritere, hvilke former for viden, de skal bringe i anvendelse, og – ikke mindst centralt – hvilke overordnede formål, de skal tjene. De stilles med andre ord over for en lang række dilemmaer af praktisk, vidensmæssig og etisk karakter, der kan håndteres på forskellig vis af de enkelte institutioner, af professionsuddannelserne og professionsforskningen og af de professionelle selv. Artiklen byggere på materiale fra danske og svenske forskningsprojekter fra perioden 2003-2010.
OriginalsprogDansk
TitelProfessionsdidaktik
RedaktørerKirsten Krogh-Jespersen
UdgivelsesstedÅrhus
ForlagKlim
Publikationsdato2010
StatusUdgivet - 2010

Citationsformater