Vejledningens transformative potentiale i et overgangsperspektiv

Søren Nygaard Drejer*, Anne Bang-Larsen

*Kontaktforfatter

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    12 Downloads (Pure)

    Abstrakt

    Denne artikel præsenterer baggrund, fund og resultater fra to casestudier af vejledning i skriveprocesser i et overgangsperspektiv. Overgange mellem uddannelsesniveauer kan være kritiske for elever og studerende, og i vejledningsforskningen har overgangen mellem gymnasium og universitet været underbelyst. Artiklen giver et indblik i elevers erfaringer med vejledning af skriveprocesser fra gymnasiet og undersøger, hvordan disse erfaringer aktualiseres i overgangen til universitetet. Undersøgelsen skriver sig ind i et forskningsfelt om vejledning, feedback og skrivedidaktik. Deweys erfaringsbegreb og Mezirows kommunikative læringsforståelse bruges til at identificere, hvordan vejledning bidrager til skrive(r)udvikling. På baggrund af dette diskuterer vi, hvad vi kan lære af de vejledningserfaringer, som eleverne kommer med fra gymnasiet, og vi giver et bud på, hvordan man i vejledning på universitetet kan adressere nogle af de udfordringer, der knytter sig til det institutionelle rammeskifte. Artiklen er derfor både særdeles relevant af interesse for forskere med interesse for vejledning i et overgangsperspektiv og for vejledere, der gerne vil kvalificere deres praksis med vejledning af skriveprocesser.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftDansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift
    Vol/bind16
    Udgave nummer31
    Sider (fra-til)36-57
    ISSN1901-5089
    DOI
    StatusUdgivet - 4. nov. 2021

    Citationsformater