Værdikædeforståelse

grundlag for udvikling af konkurrencedygtige, videnbaserede produkter og serviceydelser

Tove Brink, Svend Ole Madsen, Claus Andersen, Morten Trads

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

Resumé

Det store potentiale for videreudviklingen af den globale vindindustri, står i skærende kontrast til de prognoser, der peger på reduktioner af fremstillingsindustrien i en række industrilande. Mange virksomheder – herunder SMV’er – er derfor interesserede i en udbygning af deres aktiviteter i denne industri. Denne artikel præsenterer nogle princi- pielle udfordringer, der er forbundet med en aktivitetsfor- øgelse i vindsektoren for en SMV. Med baggrund i et kon- kret studium af virksomheden Air-Tech A/S fremlægges og diskuteres principielle muligheder for dette. Det fremhæves som udgangspunkt, at der i virksomheden skal være en klar strategisk forståelse af, hvordan virksomheden kan understøtte kundens værdikædeprocesser. Udviklingen af et konkret produkt viser, hvordan dette eksempelvist kan gøres. Der argumenteres endvidere for, at denne udvikling kan være drevet af leverandøren, kunden, partnerskabet eller ad hoc. Afslutningsvis understreges, at gennemførel- sen af en aktivitetsforøgelse kan være en kompliceret pro- ces, som kun kan gennemføres med grundlæggende ændringer af selve ydelsens indhold, den interne organisa- tion og kultur, samspil med virksomhedens leverandører og kunder.
OriginalsprogDansk
TitelBørsens Ledelseshåndbøger
Antal sider20
Vol/bindSCM
ForlagBørsens Forlag
Publikationsdato1. okt. 2012
Sider1-20
Kapitel7.3
StatusUdgivet - 1. okt. 2012
NavnBørsens ledelseshåndbøger

Emneord

  • Værdikæde
  • Innovation
  • vindmøller

Citer dette

Brink, T., Madsen, S. O., Andersen, C., & Trads, M. (2012). Værdikædeforståelse: grundlag for udvikling af konkurrencedygtige, videnbaserede produkter og serviceydelser. I Børsens Ledelseshåndbøger (Bind SCM, s. 1-20). Børsens Forlag. Børsens ledelseshåndbøger
Brink, Tove ; Madsen, Svend Ole ; Andersen, Claus ; Trads, Morten. / Værdikædeforståelse : grundlag for udvikling af konkurrencedygtige, videnbaserede produkter og serviceydelser. Børsens Ledelseshåndbøger. Bind SCM Børsens Forlag, 2012. s. 1-20 (Børsens ledelseshåndbøger).
@inbook{6d1403e18f0a42c28cf4b5feac6f7d34,
title = "V{\ae}rdik{\ae}deforst{\aa}else: grundlag for udvikling af konkurrencedygtige, videnbaserede produkter og serviceydelser",
abstract = "Det store potentiale for videreudviklingen af den globale vindindustri, st{\aa}r i sk{\ae}rende kontrast til de prognoser, der peger p{\aa} reduktioner af fremstillingsindustrien i en r{\ae}kke industrilande. Mange virksomheder – herunder SMV’er – er derfor interesserede i en udbygning af deres aktiviteter i denne industri. Denne artikel pr{\ae}senterer nogle princi- pielle udfordringer, der er forbundet med en aktivitetsfor- {\o}gelse i vindsektoren for en SMV. Med baggrund i et kon- kret studium af virksomheden Air-Tech A/S freml{\ae}gges og diskuteres principielle muligheder for dette. Det fremh{\ae}ves som udgangspunkt, at der i virksomheden skal v{\ae}re en klar strategisk forst{\aa}else af, hvordan virksomheden kan underst{\o}tte kundens v{\ae}rdik{\ae}deprocesser. Udviklingen af et konkret produkt viser, hvordan dette eksempelvist kan g{\o}res. Der argumenteres endvidere for, at denne udvikling kan v{\ae}re drevet af leverand{\o}ren, kunden, partnerskabet eller ad hoc. Afslutningsvis understreges, at gennemf{\o}rel- sen af en aktivitetsfor{\o}gelse kan v{\ae}re en kompliceret pro- ces, som kun kan gennemf{\o}res med grundl{\ae}ggende {\ae}ndringer af selve ydelsens indhold, den interne organisa- tion og kultur, samspil med virksomhedens leverand{\o}rer og kunder.",
keywords = "V{\ae}rdik{\ae}de, Innovation, vindm{\o}ller",
author = "Tove Brink and Madsen, {Svend Ole} and Claus Andersen and Morten Trads",
year = "2012",
month = "10",
day = "1",
language = "Dansk",
volume = "SCM",
pages = "1--20",
booktitle = "B{\o}rsens Ledelsesh{\aa}ndb{\o}ger",
publisher = "B{\o}rsens Forlag",

}

Brink, T, Madsen, SO, Andersen, C & Trads, M 2012, Værdikædeforståelse: grundlag for udvikling af konkurrencedygtige, videnbaserede produkter og serviceydelser. i Børsens Ledelseshåndbøger. bind SCM, Børsens Forlag, Børsens ledelseshåndbøger, s. 1-20.

Værdikædeforståelse : grundlag for udvikling af konkurrencedygtige, videnbaserede produkter og serviceydelser. / Brink, Tove; Madsen, Svend Ole; Andersen, Claus; Trads, Morten.

Børsens Ledelseshåndbøger. Bind SCM Børsens Forlag, 2012. s. 1-20 (Børsens ledelseshåndbøger).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

TY - CHAP

T1 - Værdikædeforståelse

T2 - grundlag for udvikling af konkurrencedygtige, videnbaserede produkter og serviceydelser

AU - Brink, Tove

AU - Madsen, Svend Ole

AU - Andersen, Claus

AU - Trads, Morten

PY - 2012/10/1

Y1 - 2012/10/1

N2 - Det store potentiale for videreudviklingen af den globale vindindustri, står i skærende kontrast til de prognoser, der peger på reduktioner af fremstillingsindustrien i en række industrilande. Mange virksomheder – herunder SMV’er – er derfor interesserede i en udbygning af deres aktiviteter i denne industri. Denne artikel præsenterer nogle princi- pielle udfordringer, der er forbundet med en aktivitetsfor- øgelse i vindsektoren for en SMV. Med baggrund i et kon- kret studium af virksomheden Air-Tech A/S fremlægges og diskuteres principielle muligheder for dette. Det fremhæves som udgangspunkt, at der i virksomheden skal være en klar strategisk forståelse af, hvordan virksomheden kan understøtte kundens værdikædeprocesser. Udviklingen af et konkret produkt viser, hvordan dette eksempelvist kan gøres. Der argumenteres endvidere for, at denne udvikling kan være drevet af leverandøren, kunden, partnerskabet eller ad hoc. Afslutningsvis understreges, at gennemførel- sen af en aktivitetsforøgelse kan være en kompliceret pro- ces, som kun kan gennemføres med grundlæggende ændringer af selve ydelsens indhold, den interne organisa- tion og kultur, samspil med virksomhedens leverandører og kunder.

AB - Det store potentiale for videreudviklingen af den globale vindindustri, står i skærende kontrast til de prognoser, der peger på reduktioner af fremstillingsindustrien i en række industrilande. Mange virksomheder – herunder SMV’er – er derfor interesserede i en udbygning af deres aktiviteter i denne industri. Denne artikel præsenterer nogle princi- pielle udfordringer, der er forbundet med en aktivitetsfor- øgelse i vindsektoren for en SMV. Med baggrund i et kon- kret studium af virksomheden Air-Tech A/S fremlægges og diskuteres principielle muligheder for dette. Det fremhæves som udgangspunkt, at der i virksomheden skal være en klar strategisk forståelse af, hvordan virksomheden kan understøtte kundens værdikædeprocesser. Udviklingen af et konkret produkt viser, hvordan dette eksempelvist kan gøres. Der argumenteres endvidere for, at denne udvikling kan være drevet af leverandøren, kunden, partnerskabet eller ad hoc. Afslutningsvis understreges, at gennemførel- sen af en aktivitetsforøgelse kan være en kompliceret pro- ces, som kun kan gennemføres med grundlæggende ændringer af selve ydelsens indhold, den interne organisa- tion og kultur, samspil med virksomhedens leverandører og kunder.

KW - Værdikæde

KW - Innovation

KW - vindmøller

M3 - Bidrag til bog/antologi

VL - SCM

SP - 1

EP - 20

BT - Børsens Ledelseshåndbøger

PB - Børsens Forlag

ER -

Brink T, Madsen SO, Andersen C, Trads M. Værdikædeforståelse: grundlag for udvikling af konkurrencedygtige, videnbaserede produkter og serviceydelser. I Børsens Ledelseshåndbøger. Bind SCM. Børsens Forlag. 2012. s. 1-20. (Børsens ledelseshåndbøger).