Undervisning, dannelse og ungdomsliv

Refleksionsperspektiver og læreruddannelse

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

Resumé

I en demokratisk og kritisk dannelseskultur er det afgørende at kunne forholde sig refleksivt til sig selv, andre og verden. Men hvad er refleksion egentlig for noget? Hvorfor er der brug for refleksion? Hvordan kan man reflektere?

I denne bog forsøger bogens forfattere at besvare disse spørgsmål. Der gives således bud på, hvordan man kan blive en reflekterende lærer, der danner unge mennesker til at blive kritiske og refleksive borgere. Hertil udvikler den tre refleksionsperspektiver:

• Et undervisningsmæssigt refleksionsperspektiv

• Et dannelsesmæssigt refleksionsperspektiv

• Et ungdomssociologisk refleksionsperspektiv

I bogen indgår interviews med gymnasielærere og undervisere på gymnasielæreruddannelsen, pædagogikum, hvor lærerne giver deres bud på, hvordan de opfatter og arbejder med refleksion. Disse overvejelser bliver bragt i dialog med en lang række forskellige teorier om refleksion og lærergerning.

Der argumenteres for, at arbejdet med refleksion er uomgængeligt, hvis man vil udvikle undervisning, der kan danne kritiske unge mennesker til et demokratisk samfund. Samtidig kompliceres sagen, idet der er mange måder at reflektere på og mange forhold, der kan og bør tages i betragtning i den henseende. Bogen dykker ned i denne kompleksitet, ikke for at gøre det lettere, men for at vise, hvor svært det er at være en reflekterende lærer, hvis man tager opgaven alvorligt.
OriginalsprogDansk
ForlagSyddansk Universitetsforlag
Antal sider123
ISBN (Trykt)978-87-408-3242-6
StatusUdgivet - maj 2019

Citer dette

@book{427006aed9a34faab0df6d4dd81cd8d3,
title = "Undervisning, dannelse og ungdomsliv: Refleksionsperspektiver og l{\ae}reruddannelse",
abstract = "I en demokratisk og kritisk dannelseskultur er det afg{\o}rende at kunne forholde sig refleksivt til sig selv, andre og verden. Men hvad er refleksion egentlig for noget? Hvorfor er der brug for refleksion? Hvordan kan man reflektere?I denne bog fors{\o}ger bogens forfattere at besvare disse sp{\o}rgsm{\aa}l. Der gives s{\aa}ledes bud p{\aa}, hvordan man kan blive en reflekterende l{\ae}rer, der danner unge mennesker til at blive kritiske og refleksive borgere. Hertil udvikler den tre refleksionsperspektiver:• Et undervisningsm{\ae}ssigt refleksionsperspektiv• Et dannelsesm{\ae}ssigt refleksionsperspektiv• Et ungdomssociologisk refleksionsperspektivI bogen indg{\aa}r interviews med gymnasiel{\ae}rere og undervisere p{\aa} gymnasiel{\ae}reruddannelsen, p{\ae}dagogikum, hvor l{\ae}rerne giver deres bud p{\aa}, hvordan de opfatter og arbejder med refleksion. Disse overvejelser bliver bragt i dialog med en lang r{\ae}kke forskellige teorier om refleksion og l{\ae}rergerning.Der argumenteres for, at arbejdet med refleksion er uomg{\ae}ngeligt, hvis man vil udvikle undervisning, der kan danne kritiske unge mennesker til et demokratisk samfund. Samtidig kompliceres sagen, idet der er mange m{\aa}der at reflektere p{\aa} og mange forhold, der kan og b{\o}r tages i betragtning i den henseende. Bogen dykker ned i denne kompleksitet, ikke for at g{\o}re det lettere, men for at vise, hvor sv{\ae}rt det er at v{\ae}re en reflekterende l{\ae}rer, hvis man tager opgaven alvorligt.",
author = "Hansen, {Dion R{\"u}sselb{\ae}k} and Lene Larsen and Michael Paulsen",
year = "2019",
month = "5",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-408-3242-6",
publisher = "Syddansk Universitetsforlag",

}

Undervisning, dannelse og ungdomsliv : Refleksionsperspektiver og læreruddannelse. / Hansen, Dion Rüsselbæk; Larsen , Lene ; Paulsen, Michael.

Syddansk Universitetsforlag, 2019. 123 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

TY - BOOK

T1 - Undervisning, dannelse og ungdomsliv

T2 - Refleksionsperspektiver og læreruddannelse

AU - Hansen, Dion Rüsselbæk

AU - Larsen , Lene

AU - Paulsen, Michael

PY - 2019/5

Y1 - 2019/5

N2 - I en demokratisk og kritisk dannelseskultur er det afgørende at kunne forholde sig refleksivt til sig selv, andre og verden. Men hvad er refleksion egentlig for noget? Hvorfor er der brug for refleksion? Hvordan kan man reflektere?I denne bog forsøger bogens forfattere at besvare disse spørgsmål. Der gives således bud på, hvordan man kan blive en reflekterende lærer, der danner unge mennesker til at blive kritiske og refleksive borgere. Hertil udvikler den tre refleksionsperspektiver:• Et undervisningsmæssigt refleksionsperspektiv• Et dannelsesmæssigt refleksionsperspektiv• Et ungdomssociologisk refleksionsperspektivI bogen indgår interviews med gymnasielærere og undervisere på gymnasielæreruddannelsen, pædagogikum, hvor lærerne giver deres bud på, hvordan de opfatter og arbejder med refleksion. Disse overvejelser bliver bragt i dialog med en lang række forskellige teorier om refleksion og lærergerning.Der argumenteres for, at arbejdet med refleksion er uomgængeligt, hvis man vil udvikle undervisning, der kan danne kritiske unge mennesker til et demokratisk samfund. Samtidig kompliceres sagen, idet der er mange måder at reflektere på og mange forhold, der kan og bør tages i betragtning i den henseende. Bogen dykker ned i denne kompleksitet, ikke for at gøre det lettere, men for at vise, hvor svært det er at være en reflekterende lærer, hvis man tager opgaven alvorligt.

AB - I en demokratisk og kritisk dannelseskultur er det afgørende at kunne forholde sig refleksivt til sig selv, andre og verden. Men hvad er refleksion egentlig for noget? Hvorfor er der brug for refleksion? Hvordan kan man reflektere?I denne bog forsøger bogens forfattere at besvare disse spørgsmål. Der gives således bud på, hvordan man kan blive en reflekterende lærer, der danner unge mennesker til at blive kritiske og refleksive borgere. Hertil udvikler den tre refleksionsperspektiver:• Et undervisningsmæssigt refleksionsperspektiv• Et dannelsesmæssigt refleksionsperspektiv• Et ungdomssociologisk refleksionsperspektivI bogen indgår interviews med gymnasielærere og undervisere på gymnasielæreruddannelsen, pædagogikum, hvor lærerne giver deres bud på, hvordan de opfatter og arbejder med refleksion. Disse overvejelser bliver bragt i dialog med en lang række forskellige teorier om refleksion og lærergerning.Der argumenteres for, at arbejdet med refleksion er uomgængeligt, hvis man vil udvikle undervisning, der kan danne kritiske unge mennesker til et demokratisk samfund. Samtidig kompliceres sagen, idet der er mange måder at reflektere på og mange forhold, der kan og bør tages i betragtning i den henseende. Bogen dykker ned i denne kompleksitet, ikke for at gøre det lettere, men for at vise, hvor svært det er at være en reflekterende lærer, hvis man tager opgaven alvorligt.

M3 - Bog

SN - 978-87-408-3242-6

BT - Undervisning, dannelse og ungdomsliv

PB - Syddansk Universitetsforlag

ER -