Udvikling af lederadfærd: om effekt af formel lederuddannelse

Bidragets oversatte titel: Udvikling af lederadfærd: om effekt af formel lederuddannelse

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Abstrakt


Hvilken effekt har en diplomuddannelse i ledelse på offentlige lederes lederadfærd? Det er grundspørgsmålet for denne artikel, der i afkortet form fremlægger forfatterens ph.d.-afhandling, hvis konklusion er den enkle: Formelle, kompetencegivende lederuddannelser har positiv effekt på offentlige lederes ledelsesadfærd. Effekten varierer i forhold til alder og personalegruppe. Og effekten er tillige afhængig af en række individuelle, organisatoriske og uddannelsesmæssige faktorer, der kan fremme eller hæmme udbyttet af uddannelsen. Men alt dette kan der arbejdes strategisk med, så effekten kan nå nye højder. Få en forsmag på effekt-spørgsmålet i artiklen og læs mere i ph.d. afhandlingen Developing leadership behaviour – the impact of leadership education, af Peter Sørensen (2018).
Bidragets oversatte titelUdvikling af lederadfærd: om effekt af formel lederuddannelse
OriginalsprogEngelsk
TidsskriftLEDERLIV – inspiration til livet som leder
StatusUdgivet - 5. jul. 2019
Udgivet eksterntJa

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'Udvikling af lederadfærd: om effekt af formel lederuddannelse'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.

Citationsformater