Udvikling af intelligent legepraksis i trampoliner

Lars Elbæk, Helle Skovbjerg Karoff, Sigrid Rytz Alison

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Abstrakt

Den digitale dimension ved børns leg spiller en stadig stigende rolle. Denne har nu også fundet vej til legeredskaber og senest til udvikling af et digitalt koncept til en havetrampolin. I design af trampolinen blev anvendt forskellige børneprofiler og legetyper som inspiration i udvikling af de digitale aktiviteter. Det sikkerhedsmæssige er afgørende at medtænke, når der designes et digitalt add-on til en trampolin. Hvordan kan det fremmes uden at legen hurtigt bliver kedelig? Dette var en af de store udfordringer i udviklingen af den intelligente trampolin, som der redegøres for i artiklen. Resultatet var, at der i nogen grad kunne designes aktiviteter, som kunne understøtte mere sikker leg i trampolinen, men samtidig er der fortsat store udfordringer med at designe aktiviteter, der vedvarende er interessante og holder legen i gang.
OriginalsprogDansk
TidsskriftFocus - Tidsskrift for Idræt
Vol/bind36
Udgave nummer4
Sider (fra-til)50-55
ISSN1603-0974
StatusUdgivet - 2012

Emneord

  • Havetrampoliner
  • sikkerhed
  • interaktiv
  • digital leg
  • legedesign

Citationsformater

Elbæk, L., Karoff, H. S., & Rytz Alison, S. (2012). Udvikling af intelligent legepraksis i trampoliner. Focus - Tidsskrift for Idræt, 36(4), 50-55.