Udvikling af bevægelsespraksis, om at kropsliggøre noget nyt

Mia Herskind

Publikation: Kapitel i bog/rapport/konference-proceedingKapitel i bogFormidling

Abstrakt

Denne artikel vedrører det at udvikle og forandre en praksis gennem uddannelse. Den tager udgangspunkt i en undersøgelse af en række daginstitutioners arbejde med at gøre hverdagen mere bevægelsesaktiv for børnene. Dele af personalet deltager i et uddannelsesforløb, der både finder sted som eksterne uddannelsesdage og interne supervisionsstøttede aktivitetsdage for børn og for børn og forældre. Analysen følger deltagernes arbejde med at skabe bevægelsesaktiviteter og redegør for hvordan de voksnes meget deres forskellige deltagelsesformer og former for gensidigt engagement er med til at projektet ligger lige på grænsen mellem på den ene side at forandre  og tilføje institutionen et nyt repertoire og på den anden side at gå i sig selv og 'dø'. Analysens væsentligste pointe er at når projektet, trods personalets positive holdning til det, er ved at dø, kommer forklaringen kun til udtryk på et kropsligt- handlingsmæssigt plan: når personalet forsøger at undgå at komme i situationer hvor de oplever at de ikke længere kan opretholde en følelse af at bidrage med noget meningsfuldt. Man griber derfor til andre praksisformer, som selvom de ikke vedrører det fælles nye repertoire, har stor legitimitet i en daginstitutionspraksis, nemlig omsorg. Praksis er anskuet i en social læringsteoretisk analyseramme, og de centrale analysebgreber er praksisfællesskab, gensidigt engagement, fælles ansvarlighed og fælles repertoire. For at begribe de følelser der opstår i arbejdet med det nye og ukendte inddrages også Goffman og hans forståelse af skam som en socialt forankret følelse.

OriginalsprogDansk
TitelKropslighed og læring i daginstitutioner : Om børn og voksnes læreprocesser
RedaktørerMia Herskind
Antal sider15
Vol/bind1
UdgivelsesstedVærløse
ForlagBillesø
Publikationsdato2007
Udgave1
Sider122- 136
ISBN (Trykt)978-87-7842-231-6
StatusUdgivet - 2007
Udgivet eksterntJa

Citationsformater