Uddannelsesvidenskabelige praktikerfaringer

Anders Kruse Ljungdalh, Heidi Ibsen Zuschlag

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiUndervisningpeer review

Resumé

Uddannelsesvidenskab er en tværfaglig videnskabelig disciplin, der søger at forstå uddannelse i spændet mellem humaniora og samfundsvidenskab. Dette indebærer, at den, der arbejder med uddannelsesvidenskabelige problemstillinger, må forholde sig til, hvordan pædagogisk og filosofisk såvel som politisk og sociologisk tænkning er med til at rammesætte uddannelse og læring.
Bogen giver læseren en bred indføring i uddannelsesvidenskaben. Gennem 10 kapitler introducerer forskere, med tilknytning til uddannelsen Uddannelsesvidenskab på Aarhus Universitet, forskellige aspekter af det uddannelsesvidenskabelige felt. Bogen behandler læringsteoretiske og didaktiske perspektiver, organisatoriske perspektiver på bl.a. kompetenceudvikling, samt hvordan politiske rationaler og policy-udvikling er med til at præge uddannelsessystemet.
OriginalsprogDansk
TitelUddannelsesvidenskab : En kritisk introduktion
RedaktørerAnders Kruse Ljungdalh, Jonas Greve Lysgaard, Oliver Alexander Tafdrup
ForlagSamfundslitteratur
Publikationsdato2017
Sider221-239
Kapitel10
ISBN (Trykt)9788759324523
StatusUdgivet - 2017

Citer dette

Ljungdalh, A. K., & Zuschlag, H. I. (2017). Uddannelsesvidenskabelige praktikerfaringer. I A. K. Ljungdalh, J. G. Lysgaard, & O. A. Tafdrup (red.), Uddannelsesvidenskab: En kritisk introduktion (s. 221-239). Samfundslitteratur.
Ljungdalh, Anders Kruse ; Zuschlag, Heidi Ibsen. / Uddannelsesvidenskabelige praktikerfaringer. Uddannelsesvidenskab: En kritisk introduktion. red. / Anders Kruse Ljungdalh ; Jonas Greve Lysgaard ; Oliver Alexander Tafdrup. Samfundslitteratur, 2017. s. 221-239
@inbook{cb679a118cfe49c8bbe1b68cd572b5c6,
title = "Uddannelsesvidenskabelige praktikerfaringer",
abstract = "Uddannelsesvidenskab er en tv{\ae}rfaglig videnskabelig disciplin, der s{\o}ger at forst{\aa} uddannelse i sp{\ae}ndet mellem humaniora og samfundsvidenskab. Dette indeb{\ae}rer, at den, der arbejder med uddannelsesvidenskabelige problemstillinger, m{\aa} forholde sig til, hvordan p{\ae}dagogisk og filosofisk s{\aa}vel som politisk og sociologisk t{\ae}nkning er med til at rammes{\ae}tte uddannelse og l{\ae}ring.Bogen giver l{\ae}seren en bred indf{\o}ring i uddannelsesvidenskaben. Gennem 10 kapitler introducerer forskere, med tilknytning til uddannelsen Uddannelsesvidenskab p{\aa} Aarhus Universitet, forskellige aspekter af det uddannelsesvidenskabelige felt. Bogen behandler l{\ae}ringsteoretiske og didaktiske perspektiver, organisatoriske perspektiver p{\aa} bl.a. kompetenceudvikling, samt hvordan politiske rationaler og policy-udvikling er med til at pr{\ae}ge uddannelsessystemet.",
author = "Ljungdalh, {Anders Kruse} and Zuschlag, {Heidi Ibsen}",
year = "2017",
language = "Dansk",
isbn = "9788759324523",
pages = "221--239",
editor = "Ljungdalh, {Anders Kruse} and Lysgaard, {Jonas Greve} and Tafdrup, {Oliver Alexander}",
booktitle = "Uddannelsesvidenskab",
publisher = "Samfundslitteratur",

}

Ljungdalh, AK & Zuschlag, HI 2017, Uddannelsesvidenskabelige praktikerfaringer. i AK Ljungdalh, JG Lysgaard & OA Tafdrup (red), Uddannelsesvidenskab: En kritisk introduktion. Samfundslitteratur, s. 221-239.

Uddannelsesvidenskabelige praktikerfaringer. / Ljungdalh, Anders Kruse; Zuschlag, Heidi Ibsen.

Uddannelsesvidenskab: En kritisk introduktion. red. / Anders Kruse Ljungdalh; Jonas Greve Lysgaard; Oliver Alexander Tafdrup. Samfundslitteratur, 2017. s. 221-239.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiUndervisningpeer review

TY - CHAP

T1 - Uddannelsesvidenskabelige praktikerfaringer

AU - Ljungdalh, Anders Kruse

AU - Zuschlag, Heidi Ibsen

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - Uddannelsesvidenskab er en tværfaglig videnskabelig disciplin, der søger at forstå uddannelse i spændet mellem humaniora og samfundsvidenskab. Dette indebærer, at den, der arbejder med uddannelsesvidenskabelige problemstillinger, må forholde sig til, hvordan pædagogisk og filosofisk såvel som politisk og sociologisk tænkning er med til at rammesætte uddannelse og læring.Bogen giver læseren en bred indføring i uddannelsesvidenskaben. Gennem 10 kapitler introducerer forskere, med tilknytning til uddannelsen Uddannelsesvidenskab på Aarhus Universitet, forskellige aspekter af det uddannelsesvidenskabelige felt. Bogen behandler læringsteoretiske og didaktiske perspektiver, organisatoriske perspektiver på bl.a. kompetenceudvikling, samt hvordan politiske rationaler og policy-udvikling er med til at præge uddannelsessystemet.

AB - Uddannelsesvidenskab er en tværfaglig videnskabelig disciplin, der søger at forstå uddannelse i spændet mellem humaniora og samfundsvidenskab. Dette indebærer, at den, der arbejder med uddannelsesvidenskabelige problemstillinger, må forholde sig til, hvordan pædagogisk og filosofisk såvel som politisk og sociologisk tænkning er med til at rammesætte uddannelse og læring.Bogen giver læseren en bred indføring i uddannelsesvidenskaben. Gennem 10 kapitler introducerer forskere, med tilknytning til uddannelsen Uddannelsesvidenskab på Aarhus Universitet, forskellige aspekter af det uddannelsesvidenskabelige felt. Bogen behandler læringsteoretiske og didaktiske perspektiver, organisatoriske perspektiver på bl.a. kompetenceudvikling, samt hvordan politiske rationaler og policy-udvikling er med til at præge uddannelsessystemet.

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 9788759324523

SP - 221

EP - 239

BT - Uddannelsesvidenskab

A2 - Ljungdalh, Anders Kruse

A2 - Lysgaard, Jonas Greve

A2 - Tafdrup, Oliver Alexander

PB - Samfundslitteratur

ER -

Ljungdalh AK, Zuschlag HI. Uddannelsesvidenskabelige praktikerfaringer. I Ljungdalh AK, Lysgaard JG, Tafdrup OA, red., Uddannelsesvidenskab: En kritisk introduktion. Samfundslitteratur. 2017. s. 221-239