Uddannelsesvidenskab: En kritisk introduktion

Anders Kruse Ljungdalh (Redaktør), Jonas Andreasen Lysgaard (Redaktør), Oliver Alexander Tafdrup (Redaktør)

Publikation: Bog/rapportAntologiFormidling

Abstrakt

Uddannelsesvidenskab er en tværfaglig videnskabelig disciplin, der søger at forstå uddannelse i spændet mellem humaniora og samfundsvidenskab. Dette indebærer, at den, der arbejder med uddannelsesvidenskabelige problemstillinger, må forholde sig til, hvordan pædagogisk og filosofisk såvel som politisk og sociologisk tænkning er med til at rammesætte uddannelse og læring.
Bogen giver læseren en bred indføring i uddannelsesvidenskaben. Gennem 10 kapitler introducerer forskere, med tilknytning til uddannelsen Uddannelsesvidenskab på Aarhus Universitet, forskellige aspekter af det uddannelsesvidenskabelige felt. Bogen behandler læringsteoretiske og didaktiske perspektiver, organisatoriske perspektiver på bl.a. kompetenceudvikling, samt hvordan politiske rationaler og policy-udvikling er med til at præge uddannelsessystemet.
OriginalsprogDansk
ForlagSamfundslitteratur
Antal sider244
ISBN (Trykt)9788759324523
StatusUdgivet - 2017
Udgivet eksterntJa

Citationsformater