Transformationens grænse: Stuart Hall og Justice i det kulturindustrielle, globale kredsløb

    Publikation: Kapitel i bog/rapport/konference-proceedingKapitel i bogForskningpeer review

    Abstract

    I 1973 lancerede Stuart Hall sin variant af den såkaldte kredsløbsmodel i artiklen “Encoding and decoding in the television discourse” (1973). Halls model var orienteret mod produktionen og receptionen af massemedieproduktioner og fik efterfølgende stor betydning for udviklingen af receptionsstudier inden for medie- og kulturvidenskaberne. Mindre opmærksomhed har Halls perspektiverende eksempel i artiklen tiltrukket sig. Eksemplet vedrører repræsentation af vold i massemedier og specifikt i Western-genren. På mere end 40 års afstand er det oplagt, at ikke alene er massemedierne grundlæggende forandrede, men også strategierne for repræsentation af vold i disse medier har undergået en forandring. Med instruktøren Romain Gavras’ musikvideo Stress, lavet i samarbejde med den franske elektroniske musikduo Justice i 2008, som case er spørgsmålet, som artiklen ønsker at besvare, hvordan vi skal analysere et massemediefænomen som “Stress”, og i et videre perspektiv hvordan Halls kredsløbsmodel kan opdateres som et brugbart analytisk redskab? Dette diskuteres afslutningsvis i forhold til de lækkede Facebook-manualer vedrørende cirkuleringen af vold i online-fora.
    OriginalsprogDansk
    TitelTilblivelser : Aktuelle kulturanalyser
    RedaktørerErik Granly Jensen, Anne Scott Sørensen
    UdgivelsesstedOdense
    ForlagSyddansk Universitetsforlag
    Publikationsdato2018
    Sider27-46
    Kapitel2
    ISBN (Trykt)9788740831481
    StatusUdgivet - 2018
    NavnUniversity of Southern Denmark Studies in Scandinavian Languages and Literatures
    Vol/bind141
    ISSN1901-2098

    Citationsformater