Towards Semiocy? Exploring a New Rationale for Teaching Modes and Media of Hans Christian Andersen Fairytales in Four Commercial Upper-Secondary "Danish" Classes. A Design-Based Educational Intervention

Publikation: AfhandlingPh.d.-afhandling

Abstrakt

I denne afhandling undersøges hvorledes mediepædagogik kan integreres med modersmålsdidaktik og H.C. Andersen-undervisning på gymnasieniveau. Tesen er at dette kan ske gennem opstilling af et nyt kompetencemål for faget, betegnet semiocy. Afhandlingen gennemfører en teoretisk diskussion og definition af dette begreb og undersøger på eksperimentelt-empirisk grundlag hvordan begrebet kan informere og udfordre undervisning på gymnasieniveau for lærere og elever i handelsgymnasiet.
OriginalsprogEngelsk
UdgivelsesstedOdense
Udgave2.
Udgiver
StatusUdgivet - 2009

Bibliografisk note

Gymnasiepædagogik.

Note vedr. afhandling

Syddansk Universitet. Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier.

Emneord

  • Danskfagets didaktik
  • Mediepædagogik
  • H.C. Andersen
  • Semiotik
  • Modersmålsdidaktik
  • Fagdidaktik

Citationsformater