Toward a Sociology of Branding: Resumé af: Douglas B. Holt, Oxford University, UKIntroduction to Toward a Sociology of Branding i Journal of Consumer Culture Vol 6(3) 2006

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Abstrakt

Brands har sådan set eksisteret siden handelsmænd begyndte at udstyre deres varer med bestemte mærker, der skulle fungere som en kvalitetsgaranti i forhold til de kunder, som de ikke selv havde direkte kontakt til. Men det var først i slutningen af det 19. århundrede - da amerikanske sælgere af patentmedicin også begyndte at promovere salver og eliksirer, der kunne kurere psykiske og sociale dårligdomme og ikke kun fysiske - at brands blev vigtige aktører i det, som vi i dag kalder forbrugersamfundet. I de efterfølgende årtier efterlignede reklamebranchens kreative nemlig denne strategi, og indlejrede en lang række forskellige uhåndgribelige idealforestillinger i alle mulige brandede hverdagsvarer. Efterhånden som de vestlige samfund har udviklet sig fra efterkrigstidens uniforme massesamfund til en mere fragmenteret og individualiseret postmodernisme, er brandingdisciplinen blot blevet mere sofistikeret og forfinet.
Udgivelsesdato: oktober
OriginalsprogDansk
TidsskriftBrand Base. Nyhedsbrev
StatusUdgivet - 1. okt. 2008

Citationsformater