Abstract
'Teori og praksis på SOSU-uddannelserne' er resultatet af et samarbejde mellem Center for Forskning i Skoleudvikling (CFS) på Syddansk Universitet og SOSU Fyn. Bogen indeholder kvantitative og kvalitative analyser af den eksisterende kultur foretaget af projektets medvirkende forskere samt refleksioner over måder at overskride denne kultur gennem aktioner foretaget af projektets medvirkende lærere.
Projektet har haft to formål:
•at bidrage til at udvikle praksisnære uddannelser med tætte relationer mellem skole/praktik og teori/praksis og
•at kvalificere, motivere og fastholde SOSU-skolens elever gennem praksisnære uddannelser.
Projektet har været organiseret som aktionsforskning. Hermed menes først og fremmest, at målet har været at udvikle nye former for undervisning, som forholdt sig til teori-praksis-forholdet. Forskere og praktikere (som i dette projekt primært har været lærere) har haft hver deres funktion i projektet. Lærerne har udformet aktioner, som de derefter har afprøvet og justeret, og samtidig har de undersøgt effekten af deres tiltag i forhold til eleverne bl.a. gennem interviews, evalueringer og løbende refleksioner. Forskerne har dels foretaget selvstændige studier af skolekulturen og elevers forskellige tilgange til uddannelsen dels observeret undervisning deltaget i værksteder og i diverse samtaler, hvor såvel lærernes erfaringer som resultaterne af forskernes studier er blevet diskuteret.
Projektet har haft to formål:
•at bidrage til at udvikle praksisnære uddannelser med tætte relationer mellem skole/praktik og teori/praksis og
•at kvalificere, motivere og fastholde SOSU-skolens elever gennem praksisnære uddannelser.
Projektet har været organiseret som aktionsforskning. Hermed menes først og fremmest, at målet har været at udvikle nye former for undervisning, som forholdt sig til teori-praksis-forholdet. Forskere og praktikere (som i dette projekt primært har været lærere) har haft hver deres funktion i projektet. Lærerne har udformet aktioner, som de derefter har afprøvet og justeret, og samtidig har de undersøgt effekten af deres tiltag i forhold til eleverne bl.a. gennem interviews, evalueringer og løbende refleksioner. Forskerne har dels foretaget selvstændige studier af skolekulturen og elevers forskellige tilgange til uddannelsen dels observeret undervisning deltaget i værksteder og i diverse samtaler, hvor såvel lærernes erfaringer som resultaterne af forskernes studier er blevet diskuteret.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | København |
---|---|
Forlag | Unge Pædagoger |
Antal sider | 181 |
ISBN (Trykt) | 978-87-90220-231 |
Status | Udgivet - 2015 |
Navn | Didaktik, refleksion, praksis |
---|---|
ISSN | 0109-7296 |
Emneord
- Praksisnære uddannelser
- Teori
- Praksis
- Refleksion