Teopæd-opgaven og den fagdidaktiske udfordring

Publikation: Kapitel i bog/rapport/konference-proceedingKapitel i bogFormidling

Abstrakt

Artiklen diskuterer nødvendigheden af at styrke det fagdidaktiske perspektiv i 'teopæd-opgaven' - den opgave, som gymnasielærere i uddannelsesstilling skriver ved slutningen af året i uddannelsesstillingen. Artiklen diskuterer, hvad fag er, hvad forholdet er mellem almendidaktik og fagdidaktik, og hvad forholdet er mellem teori og praksis. Artiklen peger på, at der ofte i opgaverne mangler et fagdidaktisk (men ikke almendidaktisk) refleksionsniveau, dvs. et niveau, hvor der reflekteres over, hvorfor undervisningen skal planlægges og gennemføres på netop denne måde i dette fag.
OriginalsprogDansk
TitelVeje til klogskab : Hyldestskrift til uddannelseschef Erik Damberg
RedaktørerHarry Haue
Udgivelses stedOdense
ForlagSyddansk Universitet. Institut for Kulturvidenskaber
Publikationsdato2014
Sider141-163
StatusUdgivet - 2014
NavnGymnasiepædagogik
Vol/bind100
ISSN1399-6096

Emneord

  • prøven i teoretisk pædagogikum
  • fag
  • fagdidaktik
  • almendidaktik
  • teori
  • praksis
  • kompetenceniveauer

Citationsformater

Hobel, P. (2014). Teopæd-opgaven og den fagdidaktiske udfordring. I H. Haue (red.), Veje til klogskab: Hyldestskrift til uddannelseschef Erik Damberg (s. 141-163). Syddansk Universitet. Institut for Kulturvidenskaber. Gymnasiepædagogik, Bind. 100 http://www.sdu.dk/Om_SDU/Institutter_centre/Ikv/Formidling/Tidsskrifter/Gymnasiepeadagogik/Udgaver