Susan - identitet og skriverudvikling i overgangen mellem folkeskole og gymnasium

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Resumé

Artiklen bygger på etnografiske undersøgelser af den udvikling som en dansk elev -Susan - gennemløber i overgangen mellem folkeskole og gymnasium. Studiet, der følger Susan i 9. klasse og i 1.g., indgår i et større forskningsprojekt ved Syddansk Universitet, Faglighed og skriftlighed, finansieret af Det Frie Forskningsråd for Kultur og Kommunikation. I undersøgelsen følger vi Susan som en selvtillidsfuld skriver i 9. klasse over hendes problemfyldte møde med skrivekulturen i gymnasiet og hendes bestræbelser på at forstå og arbejde sig ind i denne. Det er især i fagene dansk og samfundsfag, at Susan oplever problemer i overgangen.
OriginalsprogDansk
TitelElevskrivere i gymnasiefag
RedaktørerEllen Krogh, Torben Spanget Christensen, Karen Sonne Jakobsen
Antal sider35
Udgivelses stedOdense
ForlagSyddansk Universitetsforlag
Publikationsdato2015
Sider65 - 99
Kapitel2
ISBN (Trykt)978-87-7674-869-2
StatusUdgivet - 2015

Emneord

  • Skrivning, skriftkyndighed, literacy, fagdidaktik, dansk, samfundsfag, overgang fra folkeskole til gymnasium

Citer dette

Christensen, T. S. (2015). Susan - identitet og skriverudvikling i overgangen mellem folkeskole og gymnasium. I E. Krogh, T. S. Christensen, & K. S. Jakobsen (red.), Elevskrivere i gymnasiefag (s. 65 - 99). Odense: Syddansk Universitetsforlag.
Christensen, Torben Spanget. / Susan - identitet og skriverudvikling i overgangen mellem folkeskole og gymnasium. Elevskrivere i gymnasiefag. red. / Ellen Krogh ; Torben Spanget Christensen ; Karen Sonne Jakobsen. Odense : Syddansk Universitetsforlag, 2015. s. 65 - 99
@inbook{815e0701bfd54b15aab2698f6fbc1ae3,
title = "Susan - identitet og skriverudvikling i overgangen mellem folkeskole og gymnasium",
abstract = "Artiklen bygger p{\aa} etnografiske unders{\o}gelser af den udvikling som en dansk elev -Susan - genneml{\o}ber i overgangen mellem folkeskole og gymnasium. Studiet, der f{\o}lger Susan i 9. klasse og i 1.g., indg{\aa}r i et st{\o}rre forskningsprojekt ved Syddansk Universitet, Faglighed og skriftlighed, finansieret af Det Frie Forskningsr{\aa}d for Kultur og Kommunikation. I unders{\o}gelsen f{\o}lger vi Susan som en selvtillidsfuld skriver i 9. klasse over hendes problemfyldte m{\o}de med skrivekulturen i gymnasiet og hendes bestr{\ae}belser p{\aa} at forst{\aa} og arbejde sig ind i denne. Det er is{\ae}r i fagene dansk og samfundsfag, at Susan oplever problemer i overgangen.",
keywords = "Skrivning, skriftkyndighed, literacy, fagdidaktik, dansk, samfundsfag, overgang fra folkeskole til gymnasium",
author = "Christensen, {Torben Spanget}",
year = "2015",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7674-869-2",
pages = "65 -- 99",
editor = "Krogh, {Ellen } and Christensen, {Torben Spanget} and Jakobsen, {Karen Sonne}",
booktitle = "Elevskrivere i gymnasiefag",
publisher = "Syddansk Universitetsforlag",

}

Christensen, TS 2015, Susan - identitet og skriverudvikling i overgangen mellem folkeskole og gymnasium. i E Krogh, TS Christensen & KS Jakobsen (red), Elevskrivere i gymnasiefag. Syddansk Universitetsforlag, Odense, s. 65 - 99.

Susan - identitet og skriverudvikling i overgangen mellem folkeskole og gymnasium. / Christensen, Torben Spanget.

Elevskrivere i gymnasiefag. red. / Ellen Krogh; Torben Spanget Christensen; Karen Sonne Jakobsen. Odense : Syddansk Universitetsforlag, 2015. s. 65 - 99.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

TY - CHAP

T1 - Susan - identitet og skriverudvikling i overgangen mellem folkeskole og gymnasium

AU - Christensen, Torben Spanget

PY - 2015

Y1 - 2015

N2 - Artiklen bygger på etnografiske undersøgelser af den udvikling som en dansk elev -Susan - gennemløber i overgangen mellem folkeskole og gymnasium. Studiet, der følger Susan i 9. klasse og i 1.g., indgår i et større forskningsprojekt ved Syddansk Universitet, Faglighed og skriftlighed, finansieret af Det Frie Forskningsråd for Kultur og Kommunikation. I undersøgelsen følger vi Susan som en selvtillidsfuld skriver i 9. klasse over hendes problemfyldte møde med skrivekulturen i gymnasiet og hendes bestræbelser på at forstå og arbejde sig ind i denne. Det er især i fagene dansk og samfundsfag, at Susan oplever problemer i overgangen.

AB - Artiklen bygger på etnografiske undersøgelser af den udvikling som en dansk elev -Susan - gennemløber i overgangen mellem folkeskole og gymnasium. Studiet, der følger Susan i 9. klasse og i 1.g., indgår i et større forskningsprojekt ved Syddansk Universitet, Faglighed og skriftlighed, finansieret af Det Frie Forskningsråd for Kultur og Kommunikation. I undersøgelsen følger vi Susan som en selvtillidsfuld skriver i 9. klasse over hendes problemfyldte møde med skrivekulturen i gymnasiet og hendes bestræbelser på at forstå og arbejde sig ind i denne. Det er især i fagene dansk og samfundsfag, at Susan oplever problemer i overgangen.

KW - Skrivning, skriftkyndighed, literacy, fagdidaktik, dansk, samfundsfag, overgang fra folkeskole til gymnasium

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-7674-869-2

SP - 65

EP - 99

BT - Elevskrivere i gymnasiefag

A2 - Krogh, Ellen

A2 - Christensen, Torben Spanget

A2 - Jakobsen, Karen Sonne

PB - Syddansk Universitetsforlag

CY - Odense

ER -

Christensen TS. Susan - identitet og skriverudvikling i overgangen mellem folkeskole og gymnasium. I Krogh E, Christensen TS, Jakobsen KS, red., Elevskrivere i gymnasiefag. Odense: Syddansk Universitetsforlag. 2015. s. 65 - 99