Styrkelse af intraprenørskab gennem innovationsstrategi implementering: Læringer fra et aktionsstudie

Annabeth Aagaard

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Abstrakt

    Abstract
    Den globale konkurrence og udviklingen i teknologier, markeder og kunders krav understreger vigtigheden af virksomheders evne til effektiv innovation og produktudvikling. Flere og flere virksomheder vælger derfor i stigende omfang at implementere innovationsstrategier og arbejde strategisk med innovation for at styrke intraprenørskab og innovativ aktivitet og dermed virksomhedens vækst- og fremtidspotentiale. Mange organisationer udfordres af en svag pipeline og indgang af idéer, som resultater i dårlige innovationspræstationer. Forskningen viser, at der er en klar sammenhæng mellem virksomheders evne til at generere, indhente og udvikle idéer og virksomhedens innovationspræstation.

    Denne artikel har til formål at undersøge og vise, hvordan virksomheder i praksis kan arbejde mere målrettet med deres innovationsstrategier og derigennem styrke intraprenørskab især i virksomheders forreste del af innovationsprocessen – også kaldet front end innovation (FEI). Igennem et longitudinalt aktionsstudie undersøges udvikling og integration af en innovationsstrategi med det formål målbart at øge medarbejdernes intraprenørskab i front end af innovationsprocessen.

    Artiklen konkluderer på baggrund af aktionsstudiet med udgangspunkt i en farmaceutisk casevirksomhed, hvilke elementer der er afgørende for succesfuld integration og etablering af målbare effekter i arbejdet med strategisk innovation og innovationsstrategier samt hvilke praktiske læringer aktionsstudiet rummer for andre organisationer.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftLedelse og Erhvervsoekonomi
    Udgave nummer1
    Sider (fra-til)23-38
    ISSN0902-3704
    StatusUdgivet - 2012

    Citationsformater