Styrk skoletrivslen gennem bevægelse

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Resumé

Skolereformen har sat ekstra fokus på trivsel og bevægelse hver for sig, men hvordan er det i praksis muligt at skabe større skoletrivsel gennem bevægelsesaktiviteter i skolen? Forskning peger på, at bevægelse skal foregå i de rigtige pædagogiske og sociale rammer, hvis vi skal have alle med.
Denne artikel omhandler forskningsprojektet, Trivsel og Bevægelse i Skolen, hvor 24 danske skoler, over 100 lærere og pædagoger samt næste 3000 elever, har været i gang med at afprøve et ambitiøst et-årigt program, der blandt andet skal hjælpe med at give svar på følgende spørgsmål: Hvordan planlægges og udføres idrætsundervisningen, så alle er deltagende og får gode oplevelser? Hvordan styrkes motivationen og klassefællesskabet med korte aktive pauser? Og hvordan kan vi sætte rammerne for et frikvarter, hvor alle elever har noget sjovt og aktivt at lave med nogen?
De første resultater fra projektet viser, at de fleste medarbejdere har formået at ændre deres praksis og overordnet har de haft positive oplevelser med indsatserne. Ni ud af ti idrætslærere oplever en styrket faglighed i undervisning og tre ud af fire lærere oplever en forbedret trivsel. Hos eleverne kan der overordnet spores en lille fremgang i trivslen, men denne fremgang er ikke større end fremgangen hos eleverne på sammenligningsskolerne.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMOV:E
Udgave nummer4
Sider (fra-til)6-15
ISSN2246-8137
StatusUdgivet - 1. nov. 2016

Citer dette

@article{9d14ea45bf1b4f25b6a5b548f855284c,
title = "Styrk skoletrivslen gennem bev{\ae}gelse",
abstract = "Skolereformen har sat ekstra fokus p{\aa} trivsel og bev{\ae}gelse hver for sig, men hvordan er det i praksis muligt at skabe st{\o}rre skoletrivsel gennem bev{\ae}gelsesaktiviteter i skolen? Forskning peger p{\aa}, at bev{\ae}gelse skal foreg{\aa} i de rigtige p{\ae}dagogiske og sociale rammer, hvis vi skal have alle med. Denne artikel omhandler forskningsprojektet, Trivsel og Bev{\ae}gelse i Skolen, hvor 24 danske skoler, over 100 l{\ae}rere og p{\ae}dagoger samt n{\ae}ste 3000 elever, har v{\ae}ret i gang med at afpr{\o}ve et ambiti{\o}st et-{\aa}rigt program, der blandt andet skal hj{\ae}lpe med at give svar p{\aa} f{\o}lgende sp{\o}rgsm{\aa}l: Hvordan planl{\ae}gges og udf{\o}res idr{\ae}tsundervisningen, s{\aa} alle er deltagende og f{\aa}r gode oplevelser? Hvordan styrkes motivationen og klassef{\ae}llesskabet med korte aktive pauser? Og hvordan kan vi s{\ae}tte rammerne for et frikvarter, hvor alle elever har noget sjovt og aktivt at lave med nogen?De f{\o}rste resultater fra projektet viser, at de fleste medarbejdere har form{\aa}et at {\ae}ndre deres praksis og overordnet har de haft positive oplevelser med indsatserne. Ni ud af ti idr{\ae}tsl{\ae}rere oplever en styrket faglighed i undervisning og tre ud af fire l{\ae}rere oplever en forbedret trivsel. Hos eleverne kan der overordnet spores en lille fremgang i trivslen, men denne fremgang er ikke st{\o}rre end fremgangen hos eleverne p{\aa} sammenligningsskolerne.",
author = "Christiansen, {Lars Breum Skov}",
year = "2016",
month = "11",
day = "1",
language = "Dansk",
pages = "6--15",
journal = "MOV:E",
issn = "2246-8137",
publisher = "FIIBL",
number = "4",

}

Styrk skoletrivslen gennem bevægelse. / Christiansen, Lars Breum Skov.

I: MOV:E, Nr. 4, 01.11.2016, s. 6-15.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

TY - JOUR

T1 - Styrk skoletrivslen gennem bevægelse

AU - Christiansen, Lars Breum Skov

PY - 2016/11/1

Y1 - 2016/11/1

N2 - Skolereformen har sat ekstra fokus på trivsel og bevægelse hver for sig, men hvordan er det i praksis muligt at skabe større skoletrivsel gennem bevægelsesaktiviteter i skolen? Forskning peger på, at bevægelse skal foregå i de rigtige pædagogiske og sociale rammer, hvis vi skal have alle med. Denne artikel omhandler forskningsprojektet, Trivsel og Bevægelse i Skolen, hvor 24 danske skoler, over 100 lærere og pædagoger samt næste 3000 elever, har været i gang med at afprøve et ambitiøst et-årigt program, der blandt andet skal hjælpe med at give svar på følgende spørgsmål: Hvordan planlægges og udføres idrætsundervisningen, så alle er deltagende og får gode oplevelser? Hvordan styrkes motivationen og klassefællesskabet med korte aktive pauser? Og hvordan kan vi sætte rammerne for et frikvarter, hvor alle elever har noget sjovt og aktivt at lave med nogen?De første resultater fra projektet viser, at de fleste medarbejdere har formået at ændre deres praksis og overordnet har de haft positive oplevelser med indsatserne. Ni ud af ti idrætslærere oplever en styrket faglighed i undervisning og tre ud af fire lærere oplever en forbedret trivsel. Hos eleverne kan der overordnet spores en lille fremgang i trivslen, men denne fremgang er ikke større end fremgangen hos eleverne på sammenligningsskolerne.

AB - Skolereformen har sat ekstra fokus på trivsel og bevægelse hver for sig, men hvordan er det i praksis muligt at skabe større skoletrivsel gennem bevægelsesaktiviteter i skolen? Forskning peger på, at bevægelse skal foregå i de rigtige pædagogiske og sociale rammer, hvis vi skal have alle med. Denne artikel omhandler forskningsprojektet, Trivsel og Bevægelse i Skolen, hvor 24 danske skoler, over 100 lærere og pædagoger samt næste 3000 elever, har været i gang med at afprøve et ambitiøst et-årigt program, der blandt andet skal hjælpe med at give svar på følgende spørgsmål: Hvordan planlægges og udføres idrætsundervisningen, så alle er deltagende og får gode oplevelser? Hvordan styrkes motivationen og klassefællesskabet med korte aktive pauser? Og hvordan kan vi sætte rammerne for et frikvarter, hvor alle elever har noget sjovt og aktivt at lave med nogen?De første resultater fra projektet viser, at de fleste medarbejdere har formået at ændre deres praksis og overordnet har de haft positive oplevelser med indsatserne. Ni ud af ti idrætslærere oplever en styrket faglighed i undervisning og tre ud af fire lærere oplever en forbedret trivsel. Hos eleverne kan der overordnet spores en lille fremgang i trivslen, men denne fremgang er ikke større end fremgangen hos eleverne på sammenligningsskolerne.

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 6

EP - 15

JO - MOV:E

JF - MOV:E

SN - 2246-8137

IS - 4

ER -