Studiemiljø og frafald på videregående uddannelser: Betydningen af undervisning, faglig identifikation og social integration

Ane Qvortrup, Emil Smith, Eva Lykkegaard, Hanne Fie Rasmussen

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    388 Downloads (Pure)

    Abstract

    I årtier har frafald på videregående uddannelser været et centralt forskningsområde. Imidlertid er viden om studiemiljøets - dvs. institutionelle aspekters - betydning for frafald relativt begrænset. Informeret af Tintos institutional-departure-model skelner artiklen mellem faktorer relateret til tre kategorier: det sociale system, det faglige system og undervisning. Disse kategorier specificeres med reference til tidligere internationale og nationale studier. Artiklen foreslår en revideret teoretisk model for forståelse af frafaldsprocesser, der ikke udelukkende ser på
    studiemiljøet som den traditionelt dikotomiske tænkning mellem det sociale og det faglige system, men som også inkluderer undervisning som en overlappende kategori med både det sociale og det faglige system.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftDansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
    Vol/bind13
    Udgave nummer25
    Sider (fra-til)151-178
    ISSN2245-1374
    DOI
    StatusUdgivet - 2018

    Citationsformater