Studielederen: Nyttig idiot eller maskinmester?

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    95 Downloads (Pure)

    Abstract

    Formålet med artiklen er at identificere erfaringer med studieledelse på danske universiteter og diskutere de udfordringer og perspektiver, det har for varetagelse af funktionen med at sikre kvalitet og udvikling af universitetets undervisning og uddannelser. Empirisk tages der afsæt i studielederes selvrapporterede erfaringer. Analytisk inddrages bl.a. metaforanalyse inspireret af organisations- og ledelses-studier. Artiklen peger på, at studieledere primært arbejder med drift og tilpasning og kan karakteriseres som mellemledere uden formel kompetence. Konsekvensen er, at studieledere har dårlige muligheder for at varetage studiemæssige hensyn og interesser, fordi de står i en svag position over den stigende mængde krav og for-ventninger, de mødes med fra universitetets øvrige ledelse og omverdenen. Som en mulig løsning på denne problemstilling anbefales en professionaliseringsstrategi.
    OriginalsprogDansk
    Artikelnummer24
    TidsskriftDansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
    Vol/bind13
    Udgave nummer24
    Sider (fra-til)120-133
    ISSN2245-1374
    DOI
    StatusUdgivet - 2018

    Citationsformater