Studiegrupper og studiegruppevejledere på naturvidenskabelige universitetsuddannelser

Nadia Dyrberg, Camilla Gundlach Kromann, Claus Michelsen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

282 Downloads (Pure)

Abstract

Studiegruppekonceptet på Det Naturvidenskabelige Fakultet, Syddansk Universitet, er et resultat af fakultetets uddannelsesudvikling og består i prædefinerede studiegrupper med tilknyttede studiegruppevejledere der faciliterer gruppernes arbejde og sikrer produktivitet og samarbejde. De nye studerende hjælpes på vej i transformationen fra elev til studerende af både deres gruppemedlemmer og af studiegruppevejlederen – en ældre studerende der er både rollemodel og facilitator. De nye studerende oplever gavnlige effekter af studiegrupperne i forhold til både faglige, sociale og studietekniske kompetencer. Et særligt interessant fund er at også studiegruppevejlederne udvikler deres studiekompetencer gennem funktionen som studiegruppevejleder.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
Udgave nummer4
Sider (fra-til)44-64
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - dec. 2015

Emneord

  • Første studieår
  • Studiegrupper
  • Førsteårsstuderende
  • Studiegruppevejledere

Citationsformater