Studiegrupper og studiegruppevejledere på naturvidenskabelige universitetsuddannelser

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

223 Downloads (Pure)

Resumé

Studiegruppekonceptet på Det Naturvidenskabelige Fakultet, Syddansk Universitet, er et resultat af fakultetets uddannelsesudvikling og består i prædefinerede studiegrupper med tilknyttede studiegruppevejledere der faciliterer gruppernes arbejde og sikrer produktivitet og samarbejde. De nye studerende hjælpes på vej i transformationen fra elev til studerende af både deres gruppemedlemmer og af studiegruppevejlederen – en ældre studerende der er både rollemodel og facilitator. De nye studerende oplever gavnlige effekter af studiegrupperne i forhold til både faglige, sociale og studietekniske kompetencer. Et særligt interessant fund er at også studiegruppevejlederne udvikler deres studiekompetencer gennem funktionen som studiegruppevejleder.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMONA - Matematik og Naturfagsdidaktik
Udgave nummer4
Sider (fra-til)44-64
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - dec. 2015

Emneord

  • Første studieår
  • Studiegrupper
  • Førsteårsstuderende
  • Studiegruppevejledere

Citer dette

@article{fc2930a51a9f4d8d889ac25da27069ca,
title = "Studiegrupper og studiegruppevejledere p{\aa} naturvidenskabelige universitetsuddannelser",
abstract = "Studiegruppekonceptet p{\aa} Det Naturvidenskabelige Fakultet, Syddansk Universitet, er et resultat af fakultetets uddannelsesudvikling og best{\aa}r i pr{\ae}definerede studiegrupper med tilknyttede studiegruppevejledere der faciliterer gruppernes arbejde og sikrer produktivitet og samarbejde. De nye studerende hj{\ae}lpes p{\aa} vej i transformationen fra elev til studerende af b{\aa}de deres gruppemedlemmer og af studiegruppevejlederen – en {\ae}ldre studerende der er b{\aa}de rollemodel og facilitator. De nye studerende oplever gavnlige effekter af studiegrupperne i forhold til b{\aa}de faglige, sociale og studietekniske kompetencer. Et s{\ae}rligt interessant fund er at ogs{\aa} studiegruppevejlederne udvikler deres studiekompetencer gennem funktionen som studiegruppevejleder.",
keywords = "F{\o}rste studie{\aa}r, Studiegrupper, F{\o}rste{\aa}rsstuderende, Studiegruppevejledere",
author = "Nadia Dyrberg and Kromann, {Camilla Gundlach} and Claus Michelsen",
year = "2015",
month = "12",
language = "Dansk",
pages = "44--64",
journal = "MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik",
issn = "1604-8628",
publisher = "Institut for Naturfagenes Didaktik, K{\o}benhavns Universitet",
number = "4",

}

TY - JOUR

T1 - Studiegrupper og studiegruppevejledere på naturvidenskabelige universitetsuddannelser

AU - Dyrberg, Nadia

AU - Kromann, Camilla Gundlach

AU - Michelsen, Claus

PY - 2015/12

Y1 - 2015/12

N2 - Studiegruppekonceptet på Det Naturvidenskabelige Fakultet, Syddansk Universitet, er et resultat af fakultetets uddannelsesudvikling og består i prædefinerede studiegrupper med tilknyttede studiegruppevejledere der faciliterer gruppernes arbejde og sikrer produktivitet og samarbejde. De nye studerende hjælpes på vej i transformationen fra elev til studerende af både deres gruppemedlemmer og af studiegruppevejlederen – en ældre studerende der er både rollemodel og facilitator. De nye studerende oplever gavnlige effekter af studiegrupperne i forhold til både faglige, sociale og studietekniske kompetencer. Et særligt interessant fund er at også studiegruppevejlederne udvikler deres studiekompetencer gennem funktionen som studiegruppevejleder.

AB - Studiegruppekonceptet på Det Naturvidenskabelige Fakultet, Syddansk Universitet, er et resultat af fakultetets uddannelsesudvikling og består i prædefinerede studiegrupper med tilknyttede studiegruppevejledere der faciliterer gruppernes arbejde og sikrer produktivitet og samarbejde. De nye studerende hjælpes på vej i transformationen fra elev til studerende af både deres gruppemedlemmer og af studiegruppevejlederen – en ældre studerende der er både rollemodel og facilitator. De nye studerende oplever gavnlige effekter af studiegrupperne i forhold til både faglige, sociale og studietekniske kompetencer. Et særligt interessant fund er at også studiegruppevejlederne udvikler deres studiekompetencer gennem funktionen som studiegruppevejleder.

KW - Første studieår

KW - Studiegrupper

KW - Førsteårsstuderende

KW - Studiegruppevejledere

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 44

EP - 64

JO - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik

JF - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik

SN - 1604-8628

IS - 4

ER -