Sprogtilegnelse i Danmark: Nutid og fremtid

Anders Højen, Dorthe Bleses

Publikation: Kapitel i bog/rapport/konference-proceedingKapitel i bogForskning

Abstrakt

 

Forskning behøver egentlig ikke begrunde sig selv. Mennesket har altid stræbt efter ny viden, også selv om nytteværdien ikke altid er klar eller måske først bliver det lang tid senere - eller måske aldrig. Sprogforskere får ofte spørgsmålet: hvad kan det bruges til? Det kræver sommetider nogle længere udredninger, men vi håber at det fremgår af de foregående kapitler at forskning i sprogtilegnelse ikke alene er interessant i sig selv, men også har stor samfundsmæssig værdi. For det meste går sprogtilegnelsen "af sig selv", men ikke altid. For at der kan sættes ind med de rette tiltag, er det nødvendigt at have detaljeret viden om den normale sprogtilegnelsesproces og om hvor og hvorfor der opstår problemer. Formålet med dette kapitel er at give et overblik over nogle af de vigtigste indsigter i sprogtilegnelsen som de foregående kapitler har givet, og at pege på nye forskningsmæssige og samfundsmæssige perspektiver.

Bidragets oversatte titelLanguage acquisition in Denmark: The present and the future
OriginalsprogDansk
TitelNår børn lærer sprog : Dansk sprogtilegnelsesforskning i et internationalt perspektiv
RedaktørerDorthe Bleses, Anders Højen
Antal sider11
Vol/bind1
UdgivelsesstedOdense
ForlagSyddansk Universitetsforlag
Publikationsdato2009
Udgave1
Sider297-307
ISBN (Trykt)978-87-7674-442-7
StatusUdgivet - 2009

Emneord

  • sprogtilegnelse
  • ordforråd
  • fonetik
  • fonologi
  • Morfologi
  • Syntaks
  • gestik
  • tosprogede
  • tosprogethed

Citationsformater