Smagsdommernes lange skygge

Publikation: Bidrag til tidsskriftAnmeldelseFormidling

Abstrakt

Den franske sociolog Pierre Bourdieu påstod, at smag er noget man tilegner sig gennem opdragelse og socialisering og derfor så dybt rodfæstet i personligheden, at den er meget vanskelig at ændre på. Denne opfattelse har været kritiseret af mange postmoderne trendforskere og symbolanalytikere, som mener, at sådan var det måske nok engang, men ikke længere. Mette Strømgaard Dalbys bog, Stolen, bekræfter, at der er en sammenhæng mellem folks møbelsmag og deres sociale baggrund. Det, der determinerer smag er ens uddannelsesmæssige baggrund, og det som man har med hjemmefra. Smag er derfor i høj grad noget man lærer, og arkitektbranchen er ifølge Mette Strømgaard Dalby paradeeksemplet på, hvordan 'god smag' i den grad er resultatet af en bestemt skoling. Det var netop arkitekterne, der skabte Danish Design begrebet i begyndelsen af 50'erne, og de følte sig virkelig forpligtede til at opdrage masserne og lære dem, hvad den gode smag er.

Danish Design blev dengang markedsført meget bevidst ligesom det seneste fremstød Creative Nation, der skal brande Danmark som en innovativ nation. Men ifølge Mette Strømgaard Dalby skal vi være opmærksomme på, at innovation ikke kun handler om kreativ formgivning og godt håndværk, men også om at kunne indgå i teamwork og få implementeret ideerne. Og her kan vores højt besungne Danish Design arv vise sig at være en hæmsko.


Udgivelsesdato: Juni
OriginalsprogDansk
TidsskriftSymboløkonomiske Nyheder
Udgave nummer28
Sider (fra-til)12-14
Antal sider3
ISSN1901-0141
StatusUdgivet - 1. jun. 2009

Bibliografisk note

Mette Strømgård Dalby, museumsinspektør på Trapholt, har en sans for det symboløkonomiske perspektiv, som ikke er voldsomt udbredt blandt kunsthistorikere. Hendes indgang til design bygger på sociologi, antropologi og semiotik for at indfange designobjekternes betydning som produkter i menneskers hverdag. Det har hun skrevet en bog om, som netop er udkommet.

Emneord

  • design
  • symboløkonomi
  • branding
  • forbrugerkultur

Citationsformater