Skriveforskningen på DIG

Publikation: Kapitel i bog/rapport/konference-proceedingKapitel i bogForskningpeer review

Abstract

Artiklen undersøger hvordan skriveforskningen på DIG blev udviklet til et nationalt forskningsmiljø for skrivning med nordisk og internationalt gennemslag, men i dag er mere spredt og differentieret. Undersøgelsen beskriver tre faser. Gennem det første tiår havde skriveforskningen karakter af spredt fægtning der efterhånden voksede til et mere samlet projekt, i høj grad i lyset af gymnasiereformens indførelse af skrivning i alle fag. Med det forskningsrådsfinansierede projekt Faglighed og skriftlighed fandt fra 2010 en omfattende kundskabsudvikling og professionalisering sted. Skriveforskningen blev i denne periode etableret såvel i dybden, med vigtige fund, som i bredden, dels gennem formidling til gymnasieskolen, dels gennem nordisk og bredere internationalt engagement. I den seneste fase er DIG’s forskningsvirksomhed i stigende grad underlagt et ydrestyret professionaliseringspres, og skriveforskningens strategiske status på DIG er uafklaret.
OriginalsprogDansk
TitelDansk gymnasiepædagogik genne 25 år : kundskabsudvikling og professionalisering
RedaktørerEllen Krogh, Peter Henrik Raae
UdgivelsesstedOdense
ForlagSyddansk Universitet. Institut for Design og Kommunikation
Publikationsdatoapr. 2024
Sider121-150
ISBN (Trykt)9788779381483
StatusUdgivet - apr. 2024
NavnGymnasiepædagogik
Nummer122
ISSN1399-6096

Emneord

  • nationalt forskningsmiljø
  • Faglighed og skriftlighed
  • kundskabsudvikling og professionalisering

Citationsformater