Abstrakt
Den sociale ulighed i sundhed i Danmark stiger. Der er et bemærkelsesværdigt tidsmæssigt sammenfald mellem denne stigning og de neoliberalt inspirerede forsøg på at tranformere velfærdsstaten til en konkurrencestat bl.a. via NPM. Spørgsmålet er, om der også er en sammenhæng. Stiller de nye styringsteknologier nye krav til patienterne om at have handlekraft, forhandlingskraft og købekraft, hvis de vil klare sig i konkurrencen om begrænsede ressourcer.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 9 |
Tidsskrift | Gjallerhorn |
Vol/bind | 1 |
Udgave nummer | 21 |
Sider (fra-til) | 82-95 |
Antal sider | 13 |
ISSN | 1604-4894 |
Status | Udgivet - 2015 |
Bibliografisk note
Alle numre af Gjallerhorn ligger elektronisk påvia.dk > om VIA > Presse > Publikationer > Gjallerhorn
Emneord
- Social ulighed i sundhed. Den kompetente Klient