”Since I am Danish …”: National identitet brugt til at skabe tilknytning til fænomenet ’hygge’ i vlogs på YouTube

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    56 Downloads (Pure)

    Abstract

    Denne artikel introducerer til Membership Categorization Analysis (MCA) og argumenterer for at MCA er en tilgang med stort potentiale til at under-søge identitet i interaktion som YouTube-videoer og kommentarer, en inter-aktionsform der involverer ret komplekse muligheder for at deltage. Som case bruges tre YouTube-videoer af danske vloggere som introducerer begrebet ’hygge’ for et potentielt globalt publikum. Ved at bruge MCA undersøges det hvordan vloggerne introducerer sig selv, herunder især hvilke medlemskate-gorier de anvender, og hvordan de hermed positionerer sig i forhold til emnet og publikum. Kommentarerne til videoerne inddrages ligeledes i analysen.Artiklen viser hvordan vloggere aktiverer medlemskategorien ’dansker’ for at opnå en særstatus i forhold til emnet på YouTube-platformen. Artiklen kortlægger ligeledes de måder hvorpå nationalitet dels specifikt aktiveres, dels knytter forskellige medlemskategorier og handlinger sammen. Endelig illustreres det hvordan måderne fænomenet ’hygge’ dels omtales af vloggerne, dels fanges og (bygges videre på) af publikum når disse kommenterer og der-igennem viser forståelse for og tilknytning til fænomenet ’hygge’.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftNydanske Sprogstudier (NyS)
    Vol/bind61
    Sider (fra-til)40-72
    ISSN0106-8040
    StatusUdgivet - 30. jun. 2022

    Emneord

    • YouTube
    • Nationalitet
    • Social interaktion
    • Membership Categorization Analysis (MCA)
    • vlogs

    Citationsformater