Selvopfattelse, selvtillid og trivsel

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Abstrakt

Trivsel og Bevægelse i Skolen skal gennem en multikomponent intervention give
flere elever succesoplevelser og styrke den fysiske selvopfattelse gennem øget
variation i bevægelsesaktiviteter og gennem opbygning af et mestringsklima
med fokus på læring og udvikling. Artiklen sætter fokus på de potentialer og
udfordringer skolens personale og elever oplever, og hvad der skal til for at
lykkes med en anderledes tilgang til bevægelse. Hvad angår eleverne, er opbakning fra klassekammeraterne afgørende for deres oplevelse af at lykkes med bevægelse. En spørgeskemaundersøgelse før og efter interventionen viser,
at indsatsen umiddelbart ikke var mere effektiv end praksissen på sammenligningsskolerne. Generelt gjorde mange lærere og pædagoger en stor indsats, og nogle oplevede også større deltagelse og flere succesoplevelser hos gruppen af elever, som normalt ikke lykkes i skolens bevægelsesfællesskaber.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMOV:E
Vol/bind2017
Udgave nummerSærnummer
Sider (fra-til)20-29
ISSN2246-8137
StatusUdgivet - 2017

Citationsformater