Selvopfattelse, selvtillid og trivsel

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Resumé

Trivsel og Bevægelse i Skolen skal gennem en multikomponent intervention give
flere elever succesoplevelser og styrke den fysiske selvopfattelse gennem øget
variation i bevægelsesaktiviteter og gennem opbygning af et mestringsklima
med fokus på læring og udvikling. Artiklen sætter fokus på de potentialer og
udfordringer skolens personale og elever oplever, og hvad der skal til for at
lykkes med en anderledes tilgang til bevægelse. Hvad angår eleverne, er opbakning fra klassekammeraterne afgørende for deres oplevelse af at lykkes med bevægelse. En spørgeskemaundersøgelse før og efter interventionen viser,
at indsatsen umiddelbart ikke var mere effektiv end praksissen på sammenligningsskolerne. Generelt gjorde mange lærere og pædagoger en stor indsats, og nogle oplevede også større deltagelse og flere succesoplevelser hos gruppen af elever, som normalt ikke lykkes i skolens bevægelsesfællesskaber.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMOV:E
Vol/bind2017
Udgave nummerSærnummer
Sider (fra-til)20-29
ISSN2246-8137
StatusUdgivet - 2017

Citer dette

Christiansen, Lars Breum Skov. / Selvopfattelse, selvtillid og trivsel. I: MOV:E. 2017 ; Bind 2017, Nr. Særnummer. s. 20-29.
@article{06eb9bdf9f0b4ce1acfbd5d92ba4eabf,
title = "Selvopfattelse, selvtillid og trivsel",
abstract = "Trivsel og Bev{\ae}gelse i Skolen skal gennem en multikomponent intervention giveflere elever succesoplevelser og styrke den fysiske selvopfattelse gennem {\o}getvariation i bev{\ae}gelsesaktiviteter og gennem opbygning af et mestringsklimamed fokus p{\aa} l{\ae}ring og udvikling. Artiklen s{\ae}tter fokus p{\aa} de potentialer ogudfordringer skolens personale og elever oplever, og hvad der skal til for atlykkes med en anderledes tilgang til bev{\ae}gelse. Hvad ang{\aa}r eleverne, er opbakning fra klassekammeraterne afg{\o}rende for deres oplevelse af at lykkes med bev{\ae}gelse. En sp{\o}rgeskemaunders{\o}gelse f{\o}r og efter interventionen viser,at indsatsen umiddelbart ikke var mere effektiv end praksissen p{\aa} sammenligningsskolerne. Generelt gjorde mange l{\ae}rere og p{\ae}dagoger en stor indsats, og nogle oplevede ogs{\aa} st{\o}rre deltagelse og flere succesoplevelser hos gruppen af elever, som normalt ikke lykkes i skolens bev{\ae}gelsesf{\ae}llesskaber.",
author = "Christiansen, {Lars Breum Skov}",
year = "2017",
language = "Dansk",
volume = "2017",
pages = "20--29",
journal = "MOV:E",
issn = "2246-8137",
publisher = "FIIBL",
number = "S{\ae}rnummer",

}

Christiansen, LBS 2017, 'Selvopfattelse, selvtillid og trivsel', MOV:E, bind 2017, nr. Særnummer, s. 20-29.

Selvopfattelse, selvtillid og trivsel. / Christiansen, Lars Breum Skov.

I: MOV:E, Bind 2017, Nr. Særnummer, 2017, s. 20-29.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

TY - JOUR

T1 - Selvopfattelse, selvtillid og trivsel

AU - Christiansen, Lars Breum Skov

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - Trivsel og Bevægelse i Skolen skal gennem en multikomponent intervention giveflere elever succesoplevelser og styrke den fysiske selvopfattelse gennem øgetvariation i bevægelsesaktiviteter og gennem opbygning af et mestringsklimamed fokus på læring og udvikling. Artiklen sætter fokus på de potentialer ogudfordringer skolens personale og elever oplever, og hvad der skal til for atlykkes med en anderledes tilgang til bevægelse. Hvad angår eleverne, er opbakning fra klassekammeraterne afgørende for deres oplevelse af at lykkes med bevægelse. En spørgeskemaundersøgelse før og efter interventionen viser,at indsatsen umiddelbart ikke var mere effektiv end praksissen på sammenligningsskolerne. Generelt gjorde mange lærere og pædagoger en stor indsats, og nogle oplevede også større deltagelse og flere succesoplevelser hos gruppen af elever, som normalt ikke lykkes i skolens bevægelsesfællesskaber.

AB - Trivsel og Bevægelse i Skolen skal gennem en multikomponent intervention giveflere elever succesoplevelser og styrke den fysiske selvopfattelse gennem øgetvariation i bevægelsesaktiviteter og gennem opbygning af et mestringsklimamed fokus på læring og udvikling. Artiklen sætter fokus på de potentialer ogudfordringer skolens personale og elever oplever, og hvad der skal til for atlykkes med en anderledes tilgang til bevægelse. Hvad angår eleverne, er opbakning fra klassekammeraterne afgørende for deres oplevelse af at lykkes med bevægelse. En spørgeskemaundersøgelse før og efter interventionen viser,at indsatsen umiddelbart ikke var mere effektiv end praksissen på sammenligningsskolerne. Generelt gjorde mange lærere og pædagoger en stor indsats, og nogle oplevede også større deltagelse og flere succesoplevelser hos gruppen af elever, som normalt ikke lykkes i skolens bevægelsesfællesskaber.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2017

SP - 20

EP - 29

JO - MOV:E

JF - MOV:E

SN - 2246-8137

IS - Særnummer

ER -