"Se det for dig": Visuel kommunikation i forandringsledelse

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaperForskning

Resumé

Denne artikel omhandler, hvordan - og med hvilke mål - visuel kommunikation kan anvendes som kreativ metode i forandringsledelse. I de fleste virksomheder er der stort fokus på de interne forandringsprocesser, og i denne sammenhæng har visuel kommunikation som ledelsesværktøj fået en stadigt stigende opmærksomhed. Den teoretiske forståelse af forandringsledelse som disciplin har udviklet sig markant over årene – og spænder således fra på den ene side en meget planlagt og præskriptiv tilgang til på den anden side at være meget mere emergent. Denne divergens i synet på forandring har betydning for, hvordan visuel kommunikation inddrages som værktøj i forandringsledel- sesprocesser. Artiklen her præsenterer en overbliksmodel over fire forskellige typer af visuel kommunikation, hvor det i den ene ende af skalaen forstås som et middel til at understøtte en top- down styret envejskommunikation af forandringsinitiativer, mens det i anden ende af skalaen anskues som en kollaborativ metode til at skabe gensidig forståelse og udvikling af problemstillinger knyttet til forandring.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato3. dec. 2013
Antal sider18
StatusUdgivet - 3. dec. 2013
BegivenhedDet Danske Ledelsesakademi - Syddansk Universitet, Odense, Danmark
Varighed: 2. dec. 20133. dec. 2013

Konference

KonferenceDet Danske Ledelsesakademi
LokationSyddansk Universitet
LandDanmark
ByOdense
Periode02/12/201303/12/2013

Emneord

  • Visuel kommunikation

Citer dette

Storgaard, M., & Clarke, A. H. (2013). "Se det for dig": Visuel kommunikation i forandringsledelse. Afhandling præsenteret på Det Danske Ledelsesakademi, Odense, Danmark.
Storgaard, Marianne ; Clarke, Ann Højbjerg. / "Se det for dig": Visuel kommunikation i forandringsledelse. Afhandling præsenteret på Det Danske Ledelsesakademi, Odense, Danmark.18 s.
@conference{3fd4a3e2231442e8a6ed6665b17a5029,
title = "{"}Se det for dig{"}: Visuel kommunikation i forandringsledelse",
abstract = "Denne artikel omhandler, hvordan - og med hvilke m{\aa}l - visuel kommunikation kan anvendes som kreativ metode i forandringsledelse. I de fleste virksomheder er der stort fokus p{\aa} de interne forandringsprocesser, og i denne sammenh{\ae}ng har visuel kommunikation som ledelsesv{\ae}rkt{\o}j f{\aa}et en stadigt stigende opm{\ae}rksomhed. Den teoretiske forst{\aa}else af forandringsledelse som disciplin har udviklet sig markant over {\aa}rene – og sp{\ae}nder s{\aa}ledes fra p{\aa} den ene side en meget planlagt og pr{\ae}skriptiv tilgang til p{\aa} den anden side at v{\ae}re meget mere emergent. Denne divergens i synet p{\aa} forandring har betydning for, hvordan visuel kommunikation inddrages som v{\ae}rkt{\o}j i forandringsledel- sesprocesser. Artiklen her pr{\ae}senterer en overbliksmodel over fire forskellige typer af visuel kommunikation, hvor det i den ene ende af skalaen forst{\aa}s som et middel til at underst{\o}tte en top- down styret envejskommunikation af forandringsinitiativer, mens det i anden ende af skalaen anskues som en kollaborativ metode til at skabe gensidig forst{\aa}else og udvikling af problemstillinger knyttet til forandring.",
keywords = "Visuel kommunikation",
author = "Marianne Storgaard and Clarke, {Ann H{\o}jbjerg}",
year = "2013",
month = "12",
day = "3",
language = "Dansk",
note = "Det Danske Ledelsesakademi ; Conference date: 02-12-2013 Through 03-12-2013",

}

Storgaard, M & Clarke, AH 2013, '"Se det for dig": Visuel kommunikation i forandringsledelse' Paper fremlagt ved Det Danske Ledelsesakademi, Odense, Danmark, 02/12/2013 - 03/12/2013, .

"Se det for dig": Visuel kommunikation i forandringsledelse. / Storgaard, Marianne; Clarke, Ann Højbjerg.

2013. Afhandling præsenteret på Det Danske Ledelsesakademi, Odense, Danmark.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaperForskning

TY - CONF

T1 - "Se det for dig": Visuel kommunikation i forandringsledelse

AU - Storgaard, Marianne

AU - Clarke, Ann Højbjerg

PY - 2013/12/3

Y1 - 2013/12/3

N2 - Denne artikel omhandler, hvordan - og med hvilke mål - visuel kommunikation kan anvendes som kreativ metode i forandringsledelse. I de fleste virksomheder er der stort fokus på de interne forandringsprocesser, og i denne sammenhæng har visuel kommunikation som ledelsesværktøj fået en stadigt stigende opmærksomhed. Den teoretiske forståelse af forandringsledelse som disciplin har udviklet sig markant over årene – og spænder således fra på den ene side en meget planlagt og præskriptiv tilgang til på den anden side at være meget mere emergent. Denne divergens i synet på forandring har betydning for, hvordan visuel kommunikation inddrages som værktøj i forandringsledel- sesprocesser. Artiklen her præsenterer en overbliksmodel over fire forskellige typer af visuel kommunikation, hvor det i den ene ende af skalaen forstås som et middel til at understøtte en top- down styret envejskommunikation af forandringsinitiativer, mens det i anden ende af skalaen anskues som en kollaborativ metode til at skabe gensidig forståelse og udvikling af problemstillinger knyttet til forandring.

AB - Denne artikel omhandler, hvordan - og med hvilke mål - visuel kommunikation kan anvendes som kreativ metode i forandringsledelse. I de fleste virksomheder er der stort fokus på de interne forandringsprocesser, og i denne sammenhæng har visuel kommunikation som ledelsesværktøj fået en stadigt stigende opmærksomhed. Den teoretiske forståelse af forandringsledelse som disciplin har udviklet sig markant over årene – og spænder således fra på den ene side en meget planlagt og præskriptiv tilgang til på den anden side at være meget mere emergent. Denne divergens i synet på forandring har betydning for, hvordan visuel kommunikation inddrages som værktøj i forandringsledel- sesprocesser. Artiklen her præsenterer en overbliksmodel over fire forskellige typer af visuel kommunikation, hvor det i den ene ende af skalaen forstås som et middel til at understøtte en top- down styret envejskommunikation af forandringsinitiativer, mens det i anden ende af skalaen anskues som en kollaborativ metode til at skabe gensidig forståelse og udvikling af problemstillinger knyttet til forandring.

KW - Visuel kommunikation

M3 - Paper

ER -

Storgaard M, Clarke AH. "Se det for dig": Visuel kommunikation i forandringsledelse. 2013. Afhandling præsenteret på Det Danske Ledelsesakademi, Odense, Danmark.