Abstract
Dette studie undersøger, hvordan naturvidenskabelige læringsmiljøer på videregående uddannelser er blevet undersøgt, og foreslår metodologiske tilgange til fremtidige studier. Gennem en state-of-the-art gennemgang identificerer dette studie en overvejende afhængighed af inventarbaserede metoder, som giver værdifuld indsigt, men som ofte overser samspillet mellem psykosociale og fysiske dimensioner og læringsmiljøernes dynamiske natur. Naturvidenskabelig uddannelse strækker sig ud over klasseværelser til laboratorie- og feltmiljøer, men disse er underbelyst. Denne artikel argumenterer for integrerede, pragmatiske og holistiske tilgange, der kombinerer kvalitative og kvantitative metoder for at øge forståelsen og forbedre naturfagsundervisningen. Med en holistisk tilgang kan vi udvide vores viden om pædagogisk praksis samt designe studie- og læringsmiljøer, der fremmer de studerendes dybe engagement og læring.
Bidragets oversatte titel | Naturvidenskabelige læringsmiljøer på videregående uddannelser: Forskning i klasseværelser, laboratorier og felter |
---|---|
Originalsprog | Engelsk |
Artikelnummer | 213 |
Tidsskrift | Education Sciences |
Vol/bind | 15 |
Udgave nummer | 2 |
Antal sider | 16 |
ISSN | 2227-7102 |
DOI | |
Status | Udgivet - 10. feb. 2025 |
Emneord
- naturvidenskabelig uddannelse
- videregående uddannelse
- forskning i læringsmiljøer
- klasseværelser
- laboratorier
- feltmiljø
- fysiske læringsrum
- studiemiljø
- studerendes erfaring