Sammenhængen mellem de gymnasiale udannelsers dannelsesaspekt og valg af arbejdsformer

Peter Hobel (Producent)

Publikation: Bidrag der ikke har en tekstformLyd og/eller billed produktion (digital)Formidling

Resumé

På denne vodcast diskuteres sammenhængen mellem de gymnasiale uddannelsers dannelsesaspekt og valg af arbejds- og undervisningsformer.
I forbindelse med arbejds- og undervisningsformer skelnes der mellem socialformer (undervisningens organisering) og aktivitetsformer (den aktivitet lærere og elever er involveret i), og disse to kategorier kobles med de fire læringsrum (tavleundervisning, værkstedsundervisning, klassedialog, gruppe- og projektarbejde).
Derefter diskuteres det, hvordan disse kategorier kan anvendes, når man skal beskrive en undervisning, hvor eleverne approprierer de kulturelt overleverede resurser i fagene med henblik på at tilegne sig handlekompetence. Det understreges, at i Klafkis forstand er man dannet, hvis man har handlekompetence, og på den baggrund diskuteres det didaktiske hvorfor (fagenes begrundelse), hvad (stofudvælge i fagene) og hvordan (organiseringen af undervisningen).

OriginalsprogDansk
Publikationsdato2010
StatusUdgivet - 2010

Citer dette

@misc{6a990036e62b4d83bda13264a69e6c8a,
title = "Sammenh{\ae}ngen mellem de gymnasiale udannelsers dannelsesaspekt og valg af arbejdsformer",
abstract = "P{\aa} denne vodcast diskuteres sammenh{\ae}ngen mellem de gymnasiale uddannelsers dannelsesaspekt og valg af arbejds- og undervisningsformer. I forbindelse med arbejds- og undervisningsformer skelnes der mellem socialformer (undervisningens organisering) og aktivitetsformer (den aktivitet l{\ae}rere og elever er involveret i), og disse to kategorier kobles med de fire l{\ae}ringsrum (tavleundervisning, v{\ae}rkstedsundervisning, klassedialog, gruppe- og projektarbejde). Derefter diskuteres det, hvordan disse kategorier kan anvendes, n{\aa}r man skal beskrive en undervisning, hvor eleverne approprierer de kulturelt overleverede resurser i fagene med henblik p{\aa} at tilegne sig handlekompetence. Det understreges, at i Klafkis forstand er man dannet, hvis man har handlekompetence, og p{\aa} den baggrund diskuteres det didaktiske hvorfor (fagenes begrundelse), hvad (stofudv{\ae}lge i fagene) og hvordan (organiseringen af undervisningen).",
author = "Peter Hobel",
note = "Vodcast produceret af IFPR til brug ved kurser i almenp{\ae}dagogik i p{\ae}dagogikumudannelsen",
year = "2010",
language = "Dansk",

}

Sammenhængen mellem de gymnasiale udannelsers dannelsesaspekt og valg af arbejdsformer. Hobel, Peter (Producent). 2010.

Publikation: Bidrag der ikke har en tekstformLyd og/eller billed produktion (digital)Formidling

TY - ADVS

T1 - Sammenhængen mellem de gymnasiale udannelsers dannelsesaspekt og valg af arbejdsformer

A2 - Hobel, Peter

N1 - Vodcast produceret af IFPR til brug ved kurser i almenpædagogik i pædagogikumudannelsen

PY - 2010

Y1 - 2010

N2 - På denne vodcast diskuteres sammenhængen mellem de gymnasiale uddannelsers dannelsesaspekt og valg af arbejds- og undervisningsformer. I forbindelse med arbejds- og undervisningsformer skelnes der mellem socialformer (undervisningens organisering) og aktivitetsformer (den aktivitet lærere og elever er involveret i), og disse to kategorier kobles med de fire læringsrum (tavleundervisning, værkstedsundervisning, klassedialog, gruppe- og projektarbejde). Derefter diskuteres det, hvordan disse kategorier kan anvendes, når man skal beskrive en undervisning, hvor eleverne approprierer de kulturelt overleverede resurser i fagene med henblik på at tilegne sig handlekompetence. Det understreges, at i Klafkis forstand er man dannet, hvis man har handlekompetence, og på den baggrund diskuteres det didaktiske hvorfor (fagenes begrundelse), hvad (stofudvælge i fagene) og hvordan (organiseringen af undervisningen).

AB - På denne vodcast diskuteres sammenhængen mellem de gymnasiale uddannelsers dannelsesaspekt og valg af arbejds- og undervisningsformer. I forbindelse med arbejds- og undervisningsformer skelnes der mellem socialformer (undervisningens organisering) og aktivitetsformer (den aktivitet lærere og elever er involveret i), og disse to kategorier kobles med de fire læringsrum (tavleundervisning, værkstedsundervisning, klassedialog, gruppe- og projektarbejde). Derefter diskuteres det, hvordan disse kategorier kan anvendes, når man skal beskrive en undervisning, hvor eleverne approprierer de kulturelt overleverede resurser i fagene med henblik på at tilegne sig handlekompetence. Det understreges, at i Klafkis forstand er man dannet, hvis man har handlekompetence, og på den baggrund diskuteres det didaktiske hvorfor (fagenes begrundelse), hvad (stofudvælge i fagene) og hvordan (organiseringen af undervisningen).

M3 - Lyd og/eller billed produktion (digital)

ER -