REFORMulering - manipulation eller metastyring? En caseanalyse af reformarbejde på skoleområdet i en dansk kommune

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Abstract

    Folkeskolereformen fra 2014 udfordrer institutionaliserede opfattelser af undervisning. Det skaber forståeligt nok dilemmaer vedrørende reformens realisering mellem på den ene side politiske forventninger til hurtig og fuldstændig implementering og på den anden side behovet for, at ny mening kan etableres på det professionelle niveau. Mange overvejelser over, hvordan en reform som denne bedst implementeres vil være forventelig. Artiklen tager afsæt i en case fra en dansk kommune, hvor en skolechef i et ledelsesmæssigt krydspres mellem politikere og skoleledere udvikler en opskrift på implementering med intensionen om at skabe rum for dialog og tilgodese bottom up-synspunkter. Analysen viser, hvordan initiativet synes at reflektere tendenser i styringsteori, som peger mod relationsorienteret og tillidsbaseret reformarbejde fremfor mod en principal-agentorienteret og low trust-baseret implementering. Uden at afvise en sådan netværksorienteret implementeringsopskrifts styrkeside spørger vi afsluttende, om ikke sådanne opskrifter indeholder en risikoside i form af overtalelse frem for selvstyring?
    Bidragets oversatte titelREFORMulating - manipilation or metagovernance?: A case analysis of reform implementation in Danish primary schooling
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftSamfundslederskab i Skandinavien
    Vol/bind34
    Udgave nummer3
    Sider (fra-til)207-228
    ISSN2596-6200
    DOI
    StatusUdgivet - 3. okt. 2019

    Emneord

    • reformledelse
    • folkeskolereform
    • building
    • bridging
    • implementering
    • implementeringopskrift

    Fingeraftryk

    Dyk ned i forskningsemnerne om 'REFORMulering - manipulation eller metastyring? En caseanalyse af reformarbejde på skoleområdet i en dansk kommune'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.

    Citationsformater