Abstract
Folkeskolereformen fra 2014 udfordrer institutionaliserede opfattelser af undervisning. Det skaber forståeligt nok dilemmaer vedrørende reformens realisering mellem på den ene side politiske forventninger til hurtig og fuldstændig implementering og på den anden side behovet for, at ny mening kan etableres på det professionelle niveau. Mange overvejelser over, hvordan en reform som denne bedst implementeres vil være forventelig. Artiklen tager afsæt i en case fra en dansk kommune, hvor en skolechef i et ledelsesmæssigt krydspres mellem politikere og skoleledere udvikler en opskrift på implementering med intensionen om at skabe rum for dialog og tilgodese bottom up-synspunkter. Analysen viser, hvordan initiativet synes at reflektere tendenser i styringsteori, som peger mod relationsorienteret og tillidsbaseret reformarbejde fremfor mod en principal-agentorienteret og low trust-baseret implementering. Uden at afvise en sådan netværksorienteret implementeringsopskrifts styrkeside spørger vi afsluttende, om ikke sådanne opskrifter indeholder en risikoside i form af overtalelse frem for selvstyring?
Bidragets oversatte titel | REFORMulating - manipilation or metagovernance?: A case analysis of reform implementation in Danish primary schooling |
---|---|
Originalsprog | Dansk |
Tidsskrift | Samfundslederskab i Skandinavien |
Vol/bind | 34 |
Udgave nummer | 3 |
Sider (fra-til) | 207-228 |
ISSN | 2596-6200 |
DOI | |
Status | Udgivet - 3. okt. 2019 |
Emneord
- reformledelse
- folkeskolereform
- building
- bridging
- implementering
- implementeringopskrift