Redaktionelt forord

Publikation: Bidrag til tidsskriftLederForskning

Resumé

Det 21. århundrede har både i Danmark og i den vestlige verden stået i krigens tegn. De fjerne krige særligt i Irak og Afghanistan har affødt en række reaktioner i litteraturen, filmen og på teatret, der alle har taget militære emner op til diskussion. Omvendt er selve krigen siden årtusindeskiftet blevet vævet stadig tættere sammen med repræsentationer. I dag udkæmpes krigen også med (mis)information, med billeder, i simulationer, i forestillede scenarier og i virtual reality krigsspil. Under overskriften Krigskunst undersøger Passage 80 sammenfiltningen af krigen og dens repræsentationer. Med udgangspunkt i krigens æstetiske former undersøger nummerets tekster på tværs af kunstarterne, hvordan kunst og kultur bliver militariseret; hvordan fiktioner forvandles til effektive midler i krigsapparatet; hvordan højteknologiske krige sanses af soldater og af civilbefolkningen; hvordan de fjerne krige viser sig i samfundet som en hjemsøgelse i form af veteranen; og endelig hvilken rolle kunsten har, når militæret forvandler den til krigskunst.
OriginalsprogDansk
TidsskriftPassage
Vol/bind33
Udgave nummer80
Sider (fra-til)4-8
ISSN0901-8883
DOI
StatusUdgivet - 2018

Citer dette

@article{6d15c9847dbe4e478e9b8cd49291dc13,
title = "Redaktionelt forord",
abstract = "Det 21. {\aa}rhundrede har b{\aa}de i Danmark og i den vestlige verden st{\aa}et i krigens tegn. De fjerne krige s{\ae}rligt i Irak og Afghanistan har aff{\o}dt en r{\ae}kke reaktioner i litteraturen, filmen og p{\aa} teatret, der alle har taget milit{\ae}re emner op til diskussion. Omvendt er selve krigen siden {\aa}rtusindeskiftet blevet v{\ae}vet stadig t{\ae}ttere sammen med repr{\ae}sentationer. I dag udk{\ae}mpes krigen ogs{\aa} med (mis)information, med billeder, i simulationer, i forestillede scenarier og i virtual reality krigsspil. Under overskriften Krigskunst unders{\o}ger Passage 80 sammenfiltningen af krigen og dens repr{\ae}sentationer. Med udgangspunkt i krigens {\ae}stetiske former unders{\o}ger nummerets tekster p{\aa} tv{\ae}rs af kunstarterne, hvordan kunst og kultur bliver militariseret; hvordan fiktioner forvandles til effektive midler i krigsapparatet; hvordan h{\o}jteknologiske krige sanses af soldater og af civilbefolkningen; hvordan de fjerne krige viser sig i samfundet som en hjems{\o}gelse i form af veteranen; og endelig hvilken rolle kunsten har, n{\aa}r milit{\ae}ret forvandler den til krigskunst.",
author = "Bjering, {Jens Christian Borrebye} and Anders Engberg-Pedersen and Solveig Gade and Toft, {Christine Strandmose}",
year = "2018",
doi = "10.7146/pas.v33i80.111718",
language = "Dansk",
volume = "33",
pages = "4--8",
journal = "Passage",
issn = "0901-8883",
publisher = "Aarhus Universitetsforlag",
number = "80",

}

Redaktionelt forord. / Bjering, Jens Christian Borrebye; Engberg-Pedersen, Anders; Gade, Solveig; Toft, Christine Strandmose .

I: Passage, Bind 33, Nr. 80, 2018, s. 4-8.

Publikation: Bidrag til tidsskriftLederForskning

TY - JOUR

T1 - Redaktionelt forord

AU - Bjering, Jens Christian Borrebye

AU - Engberg-Pedersen, Anders

AU - Gade, Solveig

AU - Toft, Christine Strandmose

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - Det 21. århundrede har både i Danmark og i den vestlige verden stået i krigens tegn. De fjerne krige særligt i Irak og Afghanistan har affødt en række reaktioner i litteraturen, filmen og på teatret, der alle har taget militære emner op til diskussion. Omvendt er selve krigen siden årtusindeskiftet blevet vævet stadig tættere sammen med repræsentationer. I dag udkæmpes krigen også med (mis)information, med billeder, i simulationer, i forestillede scenarier og i virtual reality krigsspil. Under overskriften Krigskunst undersøger Passage 80 sammenfiltningen af krigen og dens repræsentationer. Med udgangspunkt i krigens æstetiske former undersøger nummerets tekster på tværs af kunstarterne, hvordan kunst og kultur bliver militariseret; hvordan fiktioner forvandles til effektive midler i krigsapparatet; hvordan højteknologiske krige sanses af soldater og af civilbefolkningen; hvordan de fjerne krige viser sig i samfundet som en hjemsøgelse i form af veteranen; og endelig hvilken rolle kunsten har, når militæret forvandler den til krigskunst.

AB - Det 21. århundrede har både i Danmark og i den vestlige verden stået i krigens tegn. De fjerne krige særligt i Irak og Afghanistan har affødt en række reaktioner i litteraturen, filmen og på teatret, der alle har taget militære emner op til diskussion. Omvendt er selve krigen siden årtusindeskiftet blevet vævet stadig tættere sammen med repræsentationer. I dag udkæmpes krigen også med (mis)information, med billeder, i simulationer, i forestillede scenarier og i virtual reality krigsspil. Under overskriften Krigskunst undersøger Passage 80 sammenfiltningen af krigen og dens repræsentationer. Med udgangspunkt i krigens æstetiske former undersøger nummerets tekster på tværs af kunstarterne, hvordan kunst og kultur bliver militariseret; hvordan fiktioner forvandles til effektive midler i krigsapparatet; hvordan højteknologiske krige sanses af soldater og af civilbefolkningen; hvordan de fjerne krige viser sig i samfundet som en hjemsøgelse i form af veteranen; og endelig hvilken rolle kunsten har, når militæret forvandler den til krigskunst.

U2 - 10.7146/pas.v33i80.111718

DO - 10.7146/pas.v33i80.111718

M3 - Leder

VL - 33

SP - 4

EP - 8

JO - Passage

JF - Passage

SN - 0901-8883

IS - 80

ER -