Abstract
Rapporten er resultatet af et opdrag fra Center of Excellence in Science Education (CESE), Naturfagsakademiet (NAFA) i form af et scoping review af international forskningslitteratur om professionelle læringsfællesskaber (PLF), fundet i databasen ERIC - Education Resources Information Center og publiceret i perioden 2018-2021.
Rapporten sammenfatter omfanget af forskningslitteratur om centrale NAFA-relevante forskningstemaer. Ydermere indikeres relevante fremtidige forskningstemaer som et rele-vant grundlag for at generere viden om udvikling af professionelle læringsfællesskaber i en læreruddannelses- og grundskolekontekst.
Opsummerende fremhæves fem resultater:
1. NAFA-rammeværkets seks dimensioner dækkes i forskningslitteraturen
2. Der er international forskningsinteresse i professionelle læringsfællesskaber
3. Der er en begrænset mængde af forskningsartikler om naturfagsdidaktik
4. Læreruddannelse er et fremvoksende forskningsfelt
5. Der er forskningsmæssig interesse i professionelle læringsfællesskaber som større netværk og grænseoverskridende organiserings- og samspilsformer
Rapporten sammenfatter omfanget af forskningslitteratur om centrale NAFA-relevante forskningstemaer. Ydermere indikeres relevante fremtidige forskningstemaer som et rele-vant grundlag for at generere viden om udvikling af professionelle læringsfællesskaber i en læreruddannelses- og grundskolekontekst.
Opsummerende fremhæves fem resultater:
1. NAFA-rammeværkets seks dimensioner dækkes i forskningslitteraturen
2. Der er international forskningsinteresse i professionelle læringsfællesskaber
3. Der er en begrænset mængde af forskningsartikler om naturfagsdidaktik
4. Læreruddannelse er et fremvoksende forskningsfelt
5. Der er forskningsmæssig interesse i professionelle læringsfællesskaber som større netværk og grænseoverskridende organiserings- og samspilsformer
Originalsprog | Dansk |
---|
Forlag | Naturfagsakademiet |
---|---|
Antal sider | 54 |
ISBN (Trykt) | 978-87-93894-29-7 |
ISBN (Elektronisk) | 978-87-93894-28-0 |
Status | Udgivet - 1. maj 2022 |